محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تعداد VM های مجاز بر روی یک LUN از SAN Storage چند عدد است؟

چه تعداد VM را باید روی یک LUN  در SAN Storage  قرار دهیم؟  تنظیمات و پیکربندی درست LUN های SAN Storage دقیقا روی کارایی Virtual Machine هایی که با آن کار می کنند تاثیر مستقیم دارد. زمانیکه تصمیم می گیرید که چه تعدادی از VM های خود را بر روی یک LUN قرار دهید ، ظرفیت زیرساختارهای شما یک نکته بسیار قابل تامل است.با انجام تنظیمات درست بر روی Logical Unit Number های SAN Storage سازمان خود شما می توانید کارایی Virtual Machine های خود را تا حد قابل توجهی بالا ببرید. همیشه به نوع دیسکی که از آن استفاده می کنید ، بهینه سازی I//O ، سخت افزارهای مورد استفاده ، سطح RAID مورد استفاده و همه موارد مرتبط با LUN های خود به دقت توجه کنید و شرایط موجود را به درستی تحلیل کنید تا بتوانید LUN های خود را به درستی پیکربندی کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اما با رعایت کردن همه این موارد و انجام تنظیمات درست باز هم تعداد VM هایی که شما می توانید بر روی یک LUN قرار دهید کاملا به زیرساختارهای مورد استفاده شما و همچنین نوع محیطی که شما از آن استفاده می کنید بستگی دارد ، اگر شما می خواهید از VM ها در یک محیط لابراتوار و تست استفاده کنید شرایط طبیعتا با محیطی که در آن کار واقعی و یا توسعه در حال انجام است کاملا متفاوت است. ما در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران هم تعداد VM ها روی LUN ها در شرایط عملیاتی را بررسی خواهیم کرد و هم در شرایط تست و لابراتوار پس تا انتهاب مطلب با ما باشید.

تعداد زیاد VM ها در محیط عملیاتی

در زیرساختارهایی با اندازه های متوسط و بزرگ ، در جاهایی که تعداد VM ها بین 100 تا 1000 است ، راهکارهایی وجود دارد که شما بهترین کارایی ممکن را از Virtual Machine های خود دریافت کنید. در بیشتر اوقات اگر شما در چنین محیطی دارای یک SAN Storage با چهار عدد Controller و یک دیسک کش حجیم و یک iSCSI با 10 گیگابایت سرعت و یا یک Fiber Channel حداقل 4 گیگابایتی باشید ، می توانید کارایی VM های خود را بسیار بسیار خوب پیاده سازی کنید. این طراحی ساختار Storage یک استراتژی کارآمد است که در بیشتر محیط های سازمانی و کلان امتحان خود را از نظر کارایی Virtual Machine ها و پایین آوردن هزینه های اضافی برای سازمان پس داده است.

اگر فرض را بر این بگذارید که در سازمان یک Fiber Channel 4 گیگابایتی را به یک HP EVA 8400 SAN دارای هارد دیسک های 300GB 15K SCSI داشته باشیم ، ما می توانیم 20 تا 25 عدد VM را روی هر کدام از LUN های 1 ترابایتی خود که دارایRAID 5 هم هستند براحتی قرار دهیم . این درست است که VM ها از نظر I//O و سایز متفاوت هستند اما به هر حال معمولا در چنین حالتی ما هر VM را دارای یک یا دو عدد Processor و 2 تا 4 گیگابایت RAM و هارد دیسکی بین 25 تا 60 گیگابایت در نظر می گیریم ، شما می توانید برای خود این مقدار را تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس ساختار VM های خود در مورد آنها تصمیم گیری کنید. اگر تعداد VM های شما افزایش پیدا کرد شما می توانید ساختار LUN های خود را در بین چندین LUN بر روی چندین SAN Storage قرار دهید ، با اینکار کارایی VM های شما بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و از طرفی برای گسترش شبکه در آینده نیز آمادگی پیدا خواهید کرد.

تعداد کم VM در محیط های تست و لابراتوار

محیط های کوچک و تست که تعداد VM های آنها کمتر از 100 عدد است و دارای I//O نسبتا پایینی هستند دقیقا محل هایی هستند که مدیرات شبکه برای طراحی و پیکربندی LUN های خود به مشکل می خورند . درست است که معمولا در خصوص تجهیزات و طراحی های شبکه آینده نگری یکی از بحث های مهم است اما با همین طرز فکر متاسفانه مدیران شبکه برآوردهای غیرمعقولی در خصوص پیشرفت و گسترش VM های خود دارند و I//O آنها را بسیار بالا برآورد می کنند. در چنین محیط هایی الزامی به استفاده از تجهیزات دخیره سازی مثل SAN Storage وجود ندارد و براحتی می توان نیاز سازمان را با سافتاده از Local Storage های سرورها ، یا Direct Attached Storage و یا حتی تجهیزات NAS هم برآورد کرد اما اگر قصد استفاده از SAN Storage و ساختار LUN را دارند باید به موارد زیر توجه کنند.

در طراحی LUN ها در محیط هایی که دارای زیرساختارهای کوچک هستند ، CPU کنترلرها و کش آنها نیازی نیست که خیلی زیاد و قوی باشند و با منابع بسیار کمتر نیز می توان LUN ها را پیاده سازی کرد ، در چنین شرایطی پیشنهاد می شود که از RAID 10 برای بالا بردن سرعت و کارایی VM ها استفاده شود. اما تعداد ماشین های مجازی پیشنهاد شده برای محیط های کوچک بسیار متنوع است و نمی شود با قطعیت در این خصوص اعلام نظر کرد اما به هر حال شما می توانید بر روی هر LUN تعداد 4 تا 15 عدد VM را قرار دهید ، اما اگر می توانید سعی کنید تعداد LUN های خود را اضافه کنید تا I//O بهتری را تجربه کنید.

همچنین به این موضوع هم توجه کنید که ظرفیت و اندازه اطلاعاتی که شما در VM های خود دارید بسیار بر روی کارایی شما تاثیر دارد و طبق مثال قبلی باید در خصوص تعداد و منابع مورد استفاده در VM های خود ابتدا تصمیم گیری منطقی کنید. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، این مطلب صرفا یک ایده است و از دوستانی که در این زمینه دارای تجربیات کافی هستند دعوت می شود تجربیات خود را در ادامه مطرح کنند ما آماده پذیرش پیشنهادت و انتقادات شما دوستان هستیم. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات