محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت Intel و AMD در چیست؟

شرکت AMD یا Advanced Micro Devices و شرکت INTEL که سابقه به شکل Integrated Electronics Corporation شناخته می شد دو غول صنعت سخت افزار کامپیوتر در دنیای امروزی هستند. این دو شرکت بزرگ ده ها سال است که با همدیگر در عرصه تولید سخت افزار و تجهیزات کامپیوتری رقابت دارند. نکته جالب در خصوص INTEL و AMD این است که شرکت INTEL تنها یک سال زودتر از شرکت AMD در سال 1968 راه اندازی شد و AMD بلافاصله در سال بعد یعنی 1969 راه اندازی شد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تفاوت Intel و AMD در چیست؟

هر دوی این شرکت ها بیشتر زمان خود را صرف تولید کردن دستگاه های الکترونیکی می کردند که از آن جمله می توان به چیپ های حافظه تا مودم اشاره کرد. اما این شرکت INTEL بود که از AMD برای تولید کردن میکروپروسسورها سبقت گرفت و برای اولین بار INTEL تکنولوژی میکروپروسسور را بدست آورد و در سال 1971 آن را وارد بازار کرد.برای یک مدت کوتاه هر دو شرکت از سال 1975 بر روی ساختن میکروپروسسورهای 8080 شرکت INTEL برای شرکت IBM کار می کردند.

تفاوت Intel و AMD در چیست؟

بعد از این مدت زمان کوتاه رقابت شدیدی بین شرکت های تولید کننده میکروپروسسور برای تولید کردن تجهیزات و دستگاه های کوچکتر و قدرتمند تر شروع شد و در این زمان بود که شرکت INTEL خود را به عنوان Leader صنعت تولید میکروپروسسور در دنیا مطرح کرد و این در حالی بود که بسیاری بر این عقیده اند که دست های پشت پرده ای در کار بود تا در این رقابل INTEL خود را از همه رقبا بالاتر و برتر ببیند. INTEL انرژی و تمرکز خود را بر روی تولید میکروپروسسور های سریعتر ، قدرتمندتر و در عین حال کوچکتر قرار داد.

موفقیت شرکت INTEL با معرفی شدن سری Pentium و تبلیغات گسترده ای که در بازاریابی این محصولات انجام داده به یکباره افزایش چشمگیری پیدا کرد. نیاز به میکروپروسسور های بسیار سریع یا Superfast باعث شد کم کم INTEL گوی رقابت از همه شرکت ها را برباید ، این در حالی بود که شرکت AMD نیز شروع به تولید میکروپروسسور هایی کرده بود که از نظر کارایی تشابه زیادی به محصولات شرکت INTEL داشتند.

تفاوت Intel و AMD در چیست؟

AMD که احساس کرد بازار در دست INTEL افتاده است برای بازگشت به بازار رقابت قیمت محصولات خود را پایین آورد ، ممکن است محصولات شرکت AMD به قدرت و سرعت پردازشگرهای شرکت INTEL نباشند اما در عوض لازم نیست برای خرید یک پردازنده هزینه های زیادی پرداخت کنیم. این اتفاق بسیار برای صنعت سخت افزار شناخته شده است و حتی به حدی شدت یافت که بارها شرکت INTEL و AMD بر سر مسائل مختلف بر علیه هم شکایاتی به دادگاه کردند و پرونده های حقوقی متعددی در این خصوص ایجاد شد.

تفاوت Intel و AMD در چیست؟

AMD یا اینکارش شرکت INTEL را به مرز ورشکستگی هم نزدیک کرد زیرا در آن زمان که در واقع اوایل قرن بیست و یکم محسوب می شد بازار بیشتر پردازش ارزانتر را ترجیح می داد تا پردازشی که سرعت و قدرت بیشتری داشته باشد و به همین دلیل کار AMD گل کرد. همچنین فعالیت دیگری که مجددا باعث رشد بیشتر شرکت AMD شد یکپارچه شدن این شرکت با شرکت ATI Technologies تولید کنند معروف کارت گرافیک های Radeon بود که باعث شد تجارت AMD بسیار رونق پیدا کند.

یکی از فاکتورهای مهمی که باعث گرانتر بودن قیمت پردازنده های شرکت INTEL به نسبت شرکت AMD بود اندازه کش Level 2 یا L2 Cache موجود در پردازنده ها بود به گونه ای که اندازه L2 Cache موجود در پردازنده های شرکت INTEL تقریبا دو برابر L2 Cache موجود در پردازنده های شرکت AMD بود. حافظه کش CPU این قابلیت را به آن می دهد که داده هایی که بصورت مستمر مورد استفاده قرار می گیرند را درون کش قرار بدهند و در دفعات بعدی به سرعت بتوانند به این داده ها دسترسی پیدا کنند.

در خصوص انواع کش در CPU می توانید به مطلب من با عنوان معرفی انواع کش در CPU در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران مراجعه کنید. کاری که AMD کرد این بود که چیپ مربوط به کنترلر حافظه را درون پردازنده قرار داد و با اینکار مسیر دسترسی به داده ها نزدیکتر و به تبع آن سرعت دسترسی به داده ها بسیار زیادتر شد ، این خلاقیت باعث شد سرعت پردازنده های شرکت AMD و INTEL تا حدود زیادی به هم نزدیک شود و کارایی هر دو محصول تقریبا در یک سطح قرار بگیرد ، بصورت خلاصه تفاوت بین شرکت Intel و AMD به شرح زیر می باشد :

  • پردازنده های شرکت INTEL به مراتب از پردازنده های شرکت AMD در بسیاری موارد برتری دارند
  • محصولات AMD به نسبت محصولات مشابه شرکت INTEL قیمت ارزانتری دارند
  • پردازنده های شرکت INTEL معمولا دو برابر پردازنده های AMD دارای L2 Cache هستند
  • پردازنده های AMD بودند که برای اولین بار کنترلر حافظه را درون پرازنده قرار دادند کاری که INTEL انجام نداد
  • تفاوت سی پی یو ( CPU ) سلرون ( Celeron ) و پنتیوم ( Pentium ) در چیست؟

    هر دو برای شرکت اینتل ( Intel) هستند ، روش ساخت پردازنده های Pentium و Celeron یک سان است ، حافظه کش CPU های سلرون از CPU های پنتیوم کمتر است ، CPU های سلرون دارای FSB کمتری به نسبت Pentium ها هستند ، سری CPU های Core Pentium بازار خود را از دست داده اند اما Celeron ها همچنان در حال فروش هستند. CPU های سری Celeron قیمت بهتری به نسبت پنتیوم ها دارند
  • تفاوت سی پی یو ( CPU ) پنتیوم ( Pentium ) و زئون ( Xeon ) در چیست؟

    هر دو ساخت شرکت اینتل ( Intel ) هستند ، سری CPU های پنتیوم برای مصارف خانگی طراحی شده است در حالیکه سری CPU های زئون برای مصارف شرکتی ، سازمانی و استفاده در سرورهای پر قدرت طراحی شده اند ، CPU های سری پنتیوم برای استفاده تکی طراحی شده اند اما CPU های زئون می توانند ده ها عدد هسته یا Core داشته باشند ، CPU های سری زئون بصورت تخصصی برای سرویس دهی و انجام فرآیندهای Multi-Threading طراحی شده اند ، حافظه Cache سری پنتیوم بسیار کمتر از سری زئون است و ساختار سوکت های سخت افزاری هر دو نیز کاملا متفاوت است
  • تفاوت اینتل ( Intel ) و ای ام دی ( AMD ) در چیست؟

    پردازنده های شرکت Intel به مراتب از پردازنده های شرکت AMD قدرت بیشتری دارند اما به تناسب قیمت محصولات شرکت AMD پایینتر از محصولات شرکت Intel است ، کش لایه دو یا L2 Cache محصولات شرکت Intel معمولا دو برابر کش محصولات AMD است ، پردازنده های AMD برای اولین بار کنترل کننده حافظه را در CPU طراحی کردند.

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات