محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت بین هارد دیسک های Internal و External در چیست؟

همانطور که دوستان ITPRO ای من می دانند من اعتیاد شدیدی به دانلود ویدیوهای آموزشی زبان اصلی دارم و تقریبا هیچ چیزی به غیر از نرم افزار و آموزش از اینترنت دانلود نمی کنم ، مدتی قبل به شدت احساس کمبود فضا بر روی کامپیوتر کردم و چند هارد دیسک اکسترنال یا خارجی خریداری کردم ، همیشه قبل از اینکه خریدی بکنم جستجو می کنم و بعد خرید می کنم در خصوص انتخاب بین اینکه هارد دیسک اکسترنال یا خارجی تهیه کنم یا هارد دیسک اینترنال یا داخلی بخرم بعضا دچار مشکل می شدم ، امروز می خواهیم در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران در خصوص تفاوت بین هارد دیسک های Internal یا داخلی و هارد دیسک های External یا خارجی صحبت کنیم. تفاوت اصلی بین هارد دیسک های Internal و هارد دیسک های External که البته بهتر است از واژه هارد درایو استفاده کنیم ، هدف یا مورد استفاده ای است که برای آن هارد درایو در نظر است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

معرفی انواع هارد اکسترنال

هارد درایو های داخلی یا Internal همانطور که از نامشان هم پیداست در داخل جعبه یا Case کامپیوتر شما بصورت ثابت قرار می گیرند و استفاده می شوند ، این هارد درایوها با هدف جابجایی مکرر طراحی نشده اند اما شما می توانید این هارد درایوهای Internal را نیز بین کامپیوترهای مختلف جابجا کنید اما این فرآیند هم زمان بیشتر و هم دردسرهای خاص خود را دارد. از طرف دیگر هارد درایوهای خارجی یا External ذاتا با دید پرتابل یا قابل حمل بودن توسط افراد طراحی و ایجاد شده اند. اینگونه هارد درایو های External معمولا با استفاده از رابط هایی مثل USB یا Firewire به سیستم شما متصل می شوند و بلافاصله بعد از اتصال قابل استفاده می باشند.

مقایسه پورت USB و firewire و eSATA

هارد درایو های Internal و External از نظر فیزیکی و ساختار داخلی هارد دیسک کاملا شبیه هم هستند و تفاوت ظاهری این دو فقط در این هست که هارد درایوهای External داخل یک جعبه محافظ قرار گرفته اند که در اصطلاح به آن Enclosure گفته می شود ، این جعبه ضمن حفاظت فیزیکی از این هارد درایو ، دارای رابط های سخت افزاری USB یا Firewire ای می باشد که بر روی انها تعبیه شده اند. هارد درایوهای External با توجه به اینکه دارای یک Enclosure می باشند و به نوعی فانتزی تر به نظر می رسند دارای قیمت نسبتا بیشتری در مقابل هارد درایو های Internal با همان ظرفیت و شاید برند باشند.

Enclosure در هارد های اکسترنال

علاوه بر اینها تصویر اشتباهی که می شود این هست که هارد درایوهای External چون قیمت بیشتری دارند بنابراین سرعت بیشتری نیز دارند ، این تصور کاملا اشتباه است ، همانطور که گفتیم ساختار فیزیکی دیسک ها و محتویات داخلی هارد درایوهای External و Internal هر دو یکسان است اما قطعا سرعت هارد دیسک های External از هارد دیسک های Internal کمتر است و دلیل آن کابل رابط و پورت رابطی می باشد که هارد درایور را به کامپیوتر متصل می کند. در هارد درایوهای Internal از رابط هایی مثل SATA برای اتصال دستگاه به کامپیوتر استفاده می شود و در هارد درایوهای External از رابط USB و Firewire استفاده می شود ، سرعت رابطهای SATA قطعا بیشتر از سرعت کابلها و رابط های USB و Firewire می باشد. همیشه یک قانون در سرعت وجود دارد : سرعت شما همیشه برابر پایینترین لینک شما است و اگر شما برای مثال دارای یک رابط SATA باشید که به USB متصل شده باشد در اینجا سرعت نهایی شما برابر پورت کندتر که USB است خواهد بود. البته یک رابط جدید به نام eSATA به هارد درایو های External اضافه شده است که این امکان را به آنها می دهد که بتوانند با سرعت SATA با سیستم تبادل اطلاعات کنند اما استفاده از eSATA یعنی داشتن یک کابل برق جدا برای هارد درایو و این برای بسیاری از تولید کنندگان هارد درایو در دنیا قابل قبول نیست .

به یک نکته دقت کنید که ما هارد درایو های External را هم به دو دسته تقسیم می کنیم ، برخی دارای Form Factor های 2.5 ای هستند که کوچک هستند و در اصطلاح بازاری به آنها هارد درایو های External از نوع پاسپورتی گفته می شود و بیشتر برای استفاده در لپ تاپ ها و کیف های مسافرتی و ... استفاده می شود و قابلیت حمل شوندگی بسیار خوبی دارد و از طرفی برخی از این هارد درایوهای External دارای Form Factor های 3.5 هستند که یعنی بزرگتر هستند و دارای آداپتور و کابل برق جدا و بزرگتر هستند و دارای Enclosure های بزرگتری هم هستند ، معمولا به این نوع هارد درایو های External به اصطلاح فنی Desktop Hard Drive گفته می شود و قابلیت حمل کمتری دارند.

انواع هارد دیسک های هارد اکسترنال

همیشه در هنگام خرید کردن هارد درایو های External به این موضوع توجه کنید که چه استفاده ای قرار است از این هارد درایو بشود ؟ اگر قرار است شما بر روی یک PC از این هارد درایو استفاده کنید بنابراین گزینه بهتر خریداری یک هارد درایو Internal با هزینه کمتر و بعضا ظرفیت بیشتر است ، اگر قرار است حجم زیادی از اطلاعات را در کامپیوتر با سرعت بالا ذخیره سازی و آرشیو کنید باز هم خرید یک هارد درایو Internal پیشنهاد می شود. اما اگر قرار است حجم زیادی از اطلاعات را در بین کامپیوترهای مختلف جابجا کنید یا می خواهید از اطلاعات خود Backup داشته باشید بهتر است از هارد درایو های External استفاده کنید. حتی اگر می دانید که قرار نیست مرتبا جابجایی های زیادی داشته باشید و معمولا هارد درایو شما در یکجا ثابت است از Desktop Hard Drive می توانید استفاده کنید در غیر اینصورت مثل من که هر روی یکجای ایران هستم از هارد درایو های External از نوع پاسپورتی استفاده کنید تا حمل و نقل آن ساده باشد ، بصورت خلاصه تفاوت بین هارد درایو های Internal و External به شکل زیر خلاصه می شود :

  • هارد درایوهای External قابل حمل هستند و هارد درایوهای Internal قابل حمل نیستند
  • هارد درایوهای External گرانتر از هارد درایوهای Internal هستند
  • هارد درایوهای External به مراتب کندتر از هارد درایوهای Internal هستند
  • هارد درایوهای External از هارد درایوهای Desktop کوچکتر هستند ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : جزیره سخت افزار و تجهیزات دیجیتال وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات