کامپیوتر کیوسک (Kiosk) چیست؟ بررسی ساختار و وظایف

امروزه با پیشرفت در تکنولوژی اطلاعات انسان ها برای اینکه نیاز خود را به آسانی و البته با سرعت بیشتر رفع کنند سیستم هایی با سخت افزار های مختلف طراحی وبه وجود آمده است که اگر بخواهیم نمونه از این دست رانام ببریم کیوسک است که ممکن است همیشه با آن در ارتباط بوده باشید ولی دید مبهمی از نحوه کارکرد آن درذهنتان باشد .ساختار فیزیکی کیوسکها شبیه به یک کامپیوتری شخصی است و ازنرم افزار ها وسخت افزار های خاصی بهره می گیرند تا بتوانند نیاز های مردم را تامین کنند .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در واقع وظیفه اصلی کیوسکها خدمت رسانی به عموم مردم است. شکل و ساختار کیوسک ها بسته به استفاده متغییر است . از نمونه کیوسک ها یی که امروزه می توان نام برد کیوسک های فرود گاه ، بانک ها، کتابخانه ها ، رستوران ها و.. است که این نوع کیوسک ها به نوعی کار کامپیوتر شخصی را نیز انجام می دهند . کیوسک ها ازapplication ها برای ارائه خدمات بهره می گیرند وسرویس های خاصی را در اختیار افراد می گذارد.

برخی کیوسک ها به اینترنت دسترسی دارند و به کیوسک های اینترنتی معروفند که می توان از آنها برا ی چک کردن ایمیل ، وبگردی و حتی تماشای فایل های ویدیویی استفاده کرد. کیوسک ها برخلاف کامپیوتر های شخصی فقط برای کارهای خاصی طراحی شده اند که افراد مختلف می توانند از آن استفاده کنند .کنترل و مدیریت این نوع سیستم ها از راه دور صورت می گیرد. برای فهم بهتر کیوسک هایی که در فرودگاهها تعبیه شده اند را در نظر بگیرید.روش کار آنها به این صورت است که روی آنها برنامه هایی برای چک کردن بلیت قرارداده شده که شما می توانید بلیط رزرو کنید یا از ساعات پرواز هواپیماها مطلع شوید . آنها همچنین در هرمکانی به صورت 24 ساعت فعال هستند و اطلاعات را به راحتی در دسترس هر فردی قرار می دهند.

وب سایت توسینسو

این عکس مربوط به سال 1970 است . در این سال شرکت IBM با شرکای خود یعنی خطوط هوایی آمریکا و American Express توانست اولین کیوسک خرید بلیط هواپیما را طرا حی کند. این کیوسک آزمایشی از بین حدود 1500 نفر نمره بالایی را کسب کرد و حدود 99 درصد از کسانی که برای اولین بار از آن استفاده می کردند اشتیاق بیشتری نسبت به استفاده از این کیوسک نشان دادند.

ساختمان کیوسک

کیوسک ها دارای شکل وقالب متفاوتی هستند وبرنامه های خاصی به صورت سفارشی روی آتها قرار می گیرد . کیوسک هایی که در مراکز صنعتی استفاده می شوند از بدنه محکمی تشکیل شده اند در حالی که برای مکان هایی مانند رستوران ها از شکلی بسیار ظریف وشیک استفاده می شود. صرف نظر از اینکه به کیوسک ها از چه نظر نگاه کنیم باید این را بدانیم که همه آنها چندین ویژگی عمومی دارند. اگثر آنها از لحاظ ظاهر از پوشش جعبه ای شکل درست شده اند و درون این پوشش قطعات سخت افزاری متعددی وجود دارد و مانند هر کامپیوتری دارای cpu، RAM، Hard ، صفحه نمایش ودیگر تجهیزات هستند که برای انجام دادن وظایفی که به عهده ی آنها ست ، به هم دیگر وابسته هستند.این شکل قسمت های مختلف کیوسک را نشان می دهد

  • 1-بدنه کیوسک
  • 2- CPU
  • 3-نمایشگر
  • 4- تجهیزات جانبی
  • 5-شرکت سازنده
وب سایت توسینسو

Cpu وظیفه اجرای برنامه های کیوسک را دارد. اکثر آنها را کارخانه های تولید کننده کامپیوتر مانند IBM یا تولید کننده های سخت افزار می سازند. صفحه نمایش برنامه های کیوسک را به کاربر نمایش می دهد . اغلب آنها در واقع مانیتور کامپیوتر، تلویزیون ویا صفحه نمایش های تخت هستند که بهcpu متصل شده اند. صفحه نمایش های بسیار بزرگی در برخی از کیوسک ها وجود دارد مانند نمونه های بزرگ نمایشگرهای پلاسما برای تبلیغات و بازاریابی که در بین مردم به محبوبیت خاصی رسیده اند.

کیوسکها با گذشت زمان تجهیزاتشان نیز بروز شده است و قابلیت های جدیدی پیدا کرده اند. کیوسک های کتابخانه ای از این نوع دسته اند وظیفه آنها امانت دادن کتاب به مشتری است که در حقیقت خروج وورود کتاب را مدیریت می کنند .مشتریانی برای اینکه کتاب مورد نیاز خود را بدست بیاورند با جست وجو در لیست موجود ،کتاب مورد نظر راانتخاب و ثبت می کنند که پس از ثبت اطلاعات پروسه عملیات انجام می شود و تراکنش آن به صورت یک بلیط با اعتبار مشخص چاپ می شودو به عنوان یک سند در اختیار مشتری قرار می گیرد. شکل زیر نمونه ای از این نوع است

وب سایت توسینسو

این پروسه های عملیاتی کیوسکها با نرم افزار های خاصی صورت می گیرد و به دلیل اینکه سفارشی نوشته شده اند تا حد زیادی نفوذ ناپذیراند پس این طور می توان گفت که آنها نقش یک واسط را ایفا می کنند و دستور العمل های مدیریتشان از را ه دور انجام می گیرد..

نرم افزار های کیوسک

این نرم افزار ها به سه گروه تقسیم می شوند

  • Operating System Software
  • Application
  • Management Software

تفاوت application و software

Operating System Software

این نرم افزار ها مثل سیستم عامل کامپیوتر هستند که برای اجازه اجرای فرمان یا تعیین هویت یک سخت افزار نیاز به یک مدیر دارند سه دسته نرم افزار برای پوشش حفرهای امنیتی تهیه شده است

  • Customized Interfac (نرم افزارهای سفارشی )
  • Remote Control (نرم افزارهای کنترل از راه دور )
  • Tamper-proofing (نرم افزارهایی که داده ها را به صورت کد های رمز شده در می آورند )

نرم افزار هایtamper proofing

وب سایت توسینسو

شکل سمت چپ استاندارد سیستم عامل کیوسک ها است و شکل سمت راست لایه ای اضافه ای هستند که قابلیت های خاصی رابرای نرم افزار temer –proofing و remote control به وجود می آورند وبا این قابلیتها می توان وظایف خاصی به صورت دستی انجام داد.

Application

برنامه های زیادی در این زمینه وجود دارد که می توان گفت به صورت نیمه سفارشی هستند یعنی مشتری از آن ها استفاده می کند برای درک بهتر میتوان گفت این نرم افزار می توانند web browser باشند ومشتری برای درخواست نیاز خود با جست وجو در وب به خواسته خود مثل پیدا کردن مطلب خاص یا عکس برسند. نمونه دیگر از اینها نرم افزار رزور بلیت هواپیما یا رزرو بلیط یک فیلم باشد.

Management Software

وظیفه این نوع نرم افزار مدیریت تعداد مهمی از کار ها در سیستم است.آنها وظایف application ، وظایف مدیریتی و وظایف امنیتی را از هم تفکیک می کنند.

وظایف امنیتی

اولین و مهمترین، نرم افزار کیوسک مانند مجموعه FireCast WireSpring است برای ارائه ارتبا ط امن هستند. در بسیاری از موارد، کیوسک ها در محیط های قرار دارند که امکان خرابکاری وجود دارد این نرم افزار کامپیوتر را قفل می کند واجازه خرابکاری را به متجاوز نمی دهد.

وظایف نرم افزاری

برنامه هایی متعددی با توجه به علایق و رفع نیازهای مردم به وجود آمده که برندهای جذاب ، گرافیک و شکل زیبایی دارند. بسته های مدیریتی پیشرفته ای مثل شبکه های server-client که برای رفع نیازهای مشتر ی طراحی شده اند. در مواقعی که از کیوسک ها استفاده نمی شود کیوسک های مدیر تبلیغات یا فیلم های انیمیشنی را به طور خودکاربرای عموم به نمایش می گذارند تا از این طریق نیزجلب توجه کنند.

وظایف مدیریتی

باتوجه به اینکه کیوسک ها در جاهای مختلف و در وضعیت های متفاوت قرا رگرقته اند پس نیاز به پشتیبانی فنی احساس می شود اما نه در محل بلکه از طریق کنترل از راه دور . بدون این شیوه زمانی که خطا یا مشکل حادی برای سیستم به وجود آید که ممکن است به شکل صفحه آبی باشد باید هزینه های اضافه ای جهت پشتیبانی فنی صرف شود و در این زمینه مهندسین و تکنسین های مربوطه باید برای رفع مشکل در محل حاضر شوند. برای به روزرسانی نرم افزارهای قدیمی تر و رفع خطا (troubleshoot) در سیستم و به روز رسانی آنتی ویروس ها بسته های مدیریتی ایجاد شده و هزینه های اضافی را به حداقل رسانده است.


نظرات