محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

راهنمای خرید کارت گرافیک به همراه 5 نکته مهم

در مقاله قبلی در خصوص نکات اولیه خرید کارت گرافیکی در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران صحبت کردیم ، اما در این مقاله می خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که دانستن آنها قبل از خرید کارت گرافیکی الزامی است و با دانستن آنها با خیال راحت می توانید کارت گرافیکی مورد نظرتان را بخرید. همیشه به این موضوع توجه کنید که همه چیز ارزان نباید باشد ، پردازش ها و گرافیک های سه بعدی ، و Rendering های پیشرفته ویدیویی نیازمند هزینه هستند و به سادگی شما تبدیل به یک گرافیست یا Editor حرفه ای فیلم نمی شوید ، نکات زیر را قبل از خرید کارت گرافیک حتما رعایت کنید :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
راهنمای خرید کارت گرافیک

1-کارایی گران است

یک حقیقت تلخ در خصوص کارت گرافیک وجود دارد ، اگر کارایی بالا می خواهید باید پول خوب هم خرج کنید و کارت گرافیک هایی که کارایی بالایی دارند طبیعتا گرانقیت تر هستند.شما می توانید براحتی با هزینه ای معدل 2 تا 3 میلیون تومان یا حتی بیشتر صاحب یک کارت گرافیکی بسیار خفن ( بهترین واژه همینه خداییش ) شوید.

اما یک نکته در خصوص خرید تجهیزات گرانقیمت وجود دارد و آن هم بازگشت سرمایه است ، بازگشت سرمایه یعنی اینکه آیا از امکاناتی که این دستگاه در قبال هزینه ای که برای آن شده است بصورت کامل استفاده شده است یا نه ؟ فرض کنید که شما یک کارت گرافیک خریده اید که 2 میلیون تومان قیمت دارد ، اما شما حداکثر می توانید از قابلیت هایی که در محدوده قیمت 500 هزار تومان در این کارت شبکه وجود دارد استفاده کنید می دانید چرا ؟

چون 1 میلیون و نیم قابلیت باقیمانده را فقط می توانید در مانیتورهایی با Resolution تصویر بسیار بسیار بالا و گرانقیمت تجربه کنید ودر مانیتوری که شما در اختیار دارید این هزینه بی معنی است. یا اینکه شما باید قابلیت چند مانیتوره بودن داشته باشید تا بتوانید از قابلیت های دیگر کارت گرافیک استفاده کنید که این تعداد مانیتور را در اختیار ندارید.

در بیش از 80 درصد موارد کارت گرافیک هایی که قیمتی معادل 600 هزار تومان دارند تا 700 هزار تومان می توانند بسیاری از نیازهای شما در بازی های رایانه ای را تامین کنند و دیگر نیازی به خرید کارت گرافیک های گرانقیمت تر نخواهید داشت. همیشه چشم و هم چشمی را کنار بگذاری و معقول فکر کنید. اینکه قیمت کارت گرافیک شما از قیمت کارت گرافیک پسر عمه شما گرانتر است دلیلی بر برتری قطعی سیستم یا شخص شما نیست.

راهنمای خرید کارت گرافیک

2-قبل از خرید نیازسنجی کنید

زمانیکه درگیر خرید یک کارت گرافیک می شوید گزینه های بسیار زیادی هستند که در انتخاب شما ممکن است تاثیر داشته باشند ، انواع و اقسام مدل ها و شماره مدل ها ، انواع و اقسام برندهای تولید کننده کارت گرافیکی ، انواع پردازشگرها و تعداد هسته های مختلف پردازنده و بسیاری دیگر از پارامترهای تاثیرگذار در حوزه خرید کارتهای گرافیکی ، اما همیشه در نظر داشته باشید که این عوامل در 90 درصد مواقع هیچ تاثیری در انتخاب کاربران ندارد .

مهمترین فاکتور انتخاب از نظر یک کاربر انتظاری است که کاربر از یک کارت گرافیک دارد و قابلیت هایی که می داند به آنها نیاز دارد است ، برای مثال اگر دوست دارید بتوانید بازی Call Of Duty یا Hitman را بر روی کامپیوتر خودتان اجرا کنید چه نوع کارت گرافیکی نیاز دارید ؟ اگر بخواهید تصاویر گرافیکی و فیلم های ویدیویی زیادی را Rendering کنید چه نوع کارت گرافیکی می خواهید ؟

در بیشتر موارد اگر شما قصد تهیه کارت گرافیک برای یک بازی خاص را داشته باشید فقط به همان مدل کارت گرافیکی توجه می کنید که خود تولید کننده بازی کامپیوتری توصیه کرده است و بر همان اساس بودجه ای که برای آن کار در نظر گرفته اید را تعریف می کنید. خیلی خوب است که همیشه یک محدوده قیمت در ذهن برای خرید داشته باشید . بد نیست از فروشگاه های آنلاین اینترنی در خصوص قیمت های کارت گرافیک های مختلف برآوردی داشته باشید.

راهنمای خرید کارت گرافیک

3-RAM مهمترین اولویت است

همانطور که قبلا گفتیم هر کارت گرافیک آنقدر برای خودش مخلفات در خصوص قابلیت ها دارد که برای حتی من هم درک برخی مواردش سخت و دشوار است و نیازی به توضیح دادن آنها نیست ، به هر حال شما می توانیم از بسیاری از این قابلیت ها بدون اینکه نیازی باشد بدانید به چه کاری می آیند صرف نظر کنید ، اما برخی از موارد بسیار مهم است.

یکی از مهمترین اولویت ها اندازه حافظه RAM است. یعنی اینکه کارت گرافیک شما از چه میزان حافظه RAM می تواند استفاده کند. دقت کنید که منظور از این حافظه RAM همان حافظه RAM ای نیست که در سیستم شما وجود دارد و RAM ای که ما صحبت می کنیم در بازی ها و کارهای گرافیکی استفاده می شود ) هر چقدر میزان حافظه RAM کارت گرافیک شما زیادتر باشد قطعا شما تجربه بهتری در خصوص انجام پردازش های تصویری و سرعت بهتری در بازی های رایانه ای خواهید داشت.

از اندازه مهم مهمتر نوع حافظه RAM شما است که بسیار مهم است ، برای کارت گرافیک هایی با کارایی بالا از حافظه های RAM از نوع DDR3 استفاده می شود اما امروزه تکنولوژی از این نیز بیشتر رشد کرده است و RAM های جدیدتری به این کارت ها اضافه شده اند. زمانیکه این مقاله نوشته می شود بهترین نوع حافظه RAM ای که برای کارتهای گرافیک وجود دارد حافظه GDDR5 است که شما می توانید آنها را در کارت گرافیک های سری EVGA GeForce GTX 750Ti و سری Sapphire Radeon NITRO R9 380 مشاهده کنید. بصورت خلاصه تفاوت بین DDR3 و GDDR5 در پهنای باند حافظه است ، هر چقدر اطلاعات بیشتری بتواند از کارت گرافیک عبور کند طبیعتا سرعت بهتر خواهد بود

راهنمای خرید کارت گرافیک VGA

4-خنک کننده های Reference و Non-Reference

اگر شما از علاقه مندان و متخصصین حوزه کارت های گرافیک نیستید حتما چیزی در خصوص خنک کننده ها یا Cooler های کارت گرافیک های Reference و Non-Reference نشنیده اید. قبل از اینکه بخواهیم این مفاهیم را توضیح بدهیم به این موضوع توجه کنید که چگونه کارت های گرافیک توسط تولید کنندگانی مثل AMD و NVidia تولید می شوند. شرکت های AMD و NVidia بصورت مستقیم کارت گرافیک را به بازار و مشتریان ارائه می دهند اما علاوه بر اینکار شرکت های دیگری هم هستند که همین تجهیزات را از AMD و NVidia می خرند و بر روی آنها تغییراتی می دهند و نسخه Customize شده یا دلخواه سازی شده خودشان را ارائه می دهند .

کارت گرافیک هایی که بدون دستکاری و با برند اصلی خود شرکت سازنده به بازار ارائه می شوند را Reference و کارت گرافیک هایی که تویط شرکت های جانبی بر روی آنها تغییرات اعمال شده است را non-reference می گویند. مهمترین تغییری که بر روی این کارتهای گرافیک انجام می شود بحث سیستم خنک کننده یا Cooler های است که بر روی این کارت ها نصب می شوند ، کارت گرافیک های Reference معمولا یک Fan دارند که بر روی کارت نصب می شود و از یک طرف هوای خنک و از طرف دیگر هوای گرم را خارج و تهویه می کند

اما کارت گرافیک های Non-Reference معمولا دارای دو عدد Fan هستند که بصورت دو طرفه هوا را تهویه و کارت را خنک می کنند و بعضا از سیستم های خنک کننده پیشرفته تری نیز به غیر از Fan استفاده می کنند. بنابراین کارت گرافیک های Non-Reference از نظر بازدهی بعضا کارایی بیشتری نسبت به Reference ها دارند و بعضا صدای کمتری هم تولید می کنند. قبل از خرید کارت گرافیک مناسب بایستی دمای عادی درون Case خودتان را اندازه بگیرید و اینکار را در زمان انجام بازی های سنگین تست کنید ، اگر دمای داخل Case به 55 درجه سلسیوس رسید شما باید به فکر تهیه یک کارت گرافیک Non-Reference باشید.

نکات مهم در خرید کارت گرافیک

5-همیشه بحث هماهنگی یا Compatibility را در نظر داشته باشید

شما هر کارت گرافیکی که بخرید هم ممکن است مشکل هماهنگی یا Compatibility را تجربه کنید. یکی از مشکلات معمول مربوط به منبع تغذیه است ، آیا کارت گرافیک شما ورودی های PCIe نیاز دارد ؟ چند آمپر کارت گرافیک نیاز به برق دارد ؟ وقتی زیر بار یا Load کاری قرار گرفته جقدر نیاز به برق دارد ؟ آیا Power سیستم بصورت جداگانه کابل منبع تغذیه برای کارت گرافیک دارد ؟

بحث بعدی اندازه کارت گرافیک است ، آیا کارت گرافیکی که خریده اید داخل Case شما قرار جا می شود ؟ یک نکته حرفه ای در خصوص اندازه کارت گرافیک وجود دارد که می گوید شما کارت گرافیک را باید با اندازه مادربورد خودتان مقایسه کنید ، اگر نیاز به اسلات PCIe دارای 16 پین بود شما باید برآورد کنی که چقدر سایر تجهیزاتی که داخل Case قرار می گیرند به این کارت نزدیک هستند 

نباید تجهیزات به همدیگر برخورد فیزیکی داشته باشند ، همیشه طول و پهنای کارت گرافیک را در نظر بگیرید که این اطلاعات حتما در اطلاعات فروش آن کارت گرافیک وجود دارد. برخی کارت های گرافیکی نیاز به منبع تغذیه خارجی و اختصاصی دارند ، نیاز به کابل اختصاصی دارند ، اینها تنها مواردی است که می توانیم قبل از خرید کارت گرافیک به شما پیشنهاد کنیم . امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات