امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

واحد تامین برق یا PSU چیست؟

PSU یا Power Supply یا همان پاور سیستم وظیفه دریافت برق شهری و تبدیل آن به برقی که میتواند توسط قطعات کامپیوتر مورد استفاده قرار گیرد میباشد بدین صورت که پاور سیستم جریان AC یا متناوب را به جریان DC یا پیوسته تبدیل میکند تا کامپیوتر بتواند با آن برقی که مورد نیاز کار کند.پاور همچنین میتواند با کنترل ولتاژ از بیش از حد گرم شدن قطعات کامپیوتر جلوگیری کند که این خود بسته به نوع پاور میتواند به صورت اتوماتیک و یا دستی انجام شود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. توضیحات Power Supply Unit

از آنجا که پاور هم یک سخت ازار به شمار میرود پاور همانند سایر سخت افزارها به برق جداگانه(شهری و غیر شهری) نیاز دارد تا بتواند انرژی مورد نیاز برای کارکرد و فعالیت سخت افزار های دیگر از جمله سی پی یو ، کارت گرافیک ، کارت صدا ، رم ، هارد دیسک و غیره را تامین کند.Power Supply Unit اختصارا PSU نیز گفته میشود و به نام های Power Pack و یا Power Converter نیز معروف است.

مادربوردها ، کیس های کامپیوتر و پاور در ابعاد ها و اندازه های مختلف ساخته میشوند.این سخت افزارها برای کارکردشان بایستی با هم سازگاری داشته باشند.پاور کامپیوتر اساسا یک سخت افزار قابل تعمیر و دستکاری نیست و عاقلانه نیست که سر خود پیچ و مهره پاور کامپیوتر را برای تعمیرش باز کنید.از شرکت های معروف سازنده پاور میتوان به CoolMAX ، Green و Ultra اشاره کرد.

توضیحات Power Supply Unit

وب سایت توسینسو

محل قرار گیری پاور کامپبوتر در پشت کیس میباشد حالا یا میتواند در بالای کیس قرار گیرد یا در پایین کیس.همانطور که مشخص است کابل پاور هم از پشت کیس به پاور متصل میشود.همانطور که در تصویر ابتدای مقاله نیز مشاهده میکنید درون دستگاه پاور یک عدد فن تعبیه شده است تا هوا را به بیرون از محیط کیس هدایت کند.کابل پاور دارای 3 عدد پورت مثلث وار است که به سه شاخه فلزی موجود در پشت منبع تغذیه برای هدایت برق به درون پاور و انجام عملیات روی آن متصل میشود.

وب سایت توسینسو

تعداد زیادی سیم ها رنگی که به کانکتور اصلی 24 پینی پاور نیز معروف است مستقیما برای تامین برق اصلی مورد نیاز برای کامپیوتر به مادربورد متصل میشود.کانکتور های مختلفی به غیر از کانکتور اصلی پاور برای متصل کردن به مادربورد سیستم وجود دارد.که میتواند شامل کانکتور های فن ، کانکتور فلاپی دیسک ، کانکتور های هارد دیسک و کانکتور های درایو نوری باشد.پاور ها بر اساس توان کاری آنها که بر حسب وات(W) است برای تامین برق مورد نیاز کامپیوتر امتیاز دهی میشوند.هر چقدر وات کاری یک پاور یا منبع تغذیه بیشتر باشد قدرت آن بیشتر است.از آنجایی که هر بخش از کامپیوتر به مقدار انرژی برق خاصی نیاز دارد پس وظیفه اصلی پاور این است که با درصد خطای کمی انرژی مورد نیاز برای فعالیت قطعات سیستم را تامین کند.وبسایت Coolermaster به شما انرژی مورد نیاز برای تامین برق کامپیوتر خود را با دریافت اطلاعاتی که به آن میدهید محاسبه کرده و به شما نمایش میدهد.این وبسایت در خرید پاور جدید برای کامپیوترتان کمک زیادی به شما میکند و از همه بهتر اینکه از انرژی مورد نیاز برای کارکرد سیستم خود آگاهی می یابید.

وب سایت توسینسو

نوع دیگری از پاور یا منبع تغذیه وجود دارد که برای کنسول های گیم مورد استفاده قرار میگیرد.یک نمونه از این پاور یا آداپتور را در تصویر فوق مشاهده میکنید.برخی از سخت افزار ها که در ابعاد بزرگ عرضه میشوند به یک منبع تذیه جداگانه برای تامین انرژی برق خود نیاز دارند مثلا برخی از هارد دیسک های اکسترنال نیاز به یک آداپتور برق نیاز دارند و نمیتوانند تنها با متصل شدن به پورت USB انرژی مورد نیاز برای کارکرد خود را دریافت کنند.پاور ها معمولا در اثر نوسانات زیاد برق شهری ممکن است بسوزند و از کار بیفتند.هر چند که این موارد به ندرت پیش می آید.بعضا پیشنهاد میشود اگر از کامپیوترتان دارای اطلاعات مهمی است و باید بی وقفه کار کند حتما از دستگاه های UPS یا uninterruptible power supply (منبع تغذیه اضطراری) استفاده کنید.در تصویر زیر یک نمونه از UPS های خانگی را که برای کامپیوتر های دستکاپ مورد استفاده قرار میگیرند مشاهده میکنید.

وب سایت توسینسو

در این مقاله با پاور کامپیوتر و انواع آن آشنا شدید. در دوره آموزش نتورک پلاس و در قسمت تجهیزات پاور و برق در کامپیوترها و شبکه در این خصوص صحبت کرده ایم. در ادامه خوشحال میشویم تجربیات شما عزیزان را راجع به پاور سیستم جویا شویم.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات