امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

VBR چیست؟ بررسی مفهوم Volume Boot Record به زبان ساده

VBR چیست؟ Volume Boot Record را اغلب partition boot sector یا بوت سکتور پارتیشن نیز میگویند.partition boot sector نوعی بوت سکتور است که در پارتیشن های خاصی از هارد دیسک و یا سایر دستگاه های ذخیره سازی ذخیره میشود.partition boot sector کد های مورد نیاز کامپیوتر را برای بوت سیستم شامل میشود.به volume boot record اختصارا VBR هم میگویند. یکی از اجزای volume boot record که مخصوص سیستم عامل و برنامه های درون آن است و برای بارگذاری کردن سیستم عامل و نرم افزار های آن استفاده میشود ،Volume Boot Code نام دارد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

VBR چیست

volume boot code برای اجرا کردن Boot Manager بکار میرود که در حقیقت بارگذاری اصلی سیستم عامل از طریق آن است.volume boot code هر سیستم عامل مخصوص بخود است مثلا volume boot code ویندوز 7 با volume boot code ویندوز 8.1 متفاوت است.به volume boot code اختصارا VBC هم میگویند.دومین جزء از VBR یا بوت سکتور پارتیشن ، Disk Parameter Block نام دارد که جزئیاتی از Volume هارد دیسک را شامل میشود.اطلاعاتی که در Disk Parameter Block قرار دارد شامل volume سایز ، volume serial number ، volume label و دیگر اطلاعات مربوط به ساختار volume است.به Disk Parameter Block اغلب media parameter block نیز میگویند.disk parameter block زمانی ساخته میشود که ما volume را فرمت کرده باشیم.

  • تذکر : VBR را با اختصار یافته variable bit rate اشتباه نگیرید.variable bit rate هیچ ربطی به موضوع بوت سکتور و ... ندارد بلکه به تعداد بیت هایی که در طول زمان پردازش میشوند اشاره دارد.variable bit rate متضاد constant bit rate یا CBR است.

VBR اختصار یافته volume boot record است و همچنین به نام های partition boot sector, partition boot record, boot block و volume boot sector شناخته میشود.اگر volume boot code دچار مشکل شد و یا از راه های نادرست پیکربندی شد شما میتوانید با جایگزین کردن یک کپی از boot code در پارتیشن سیستم آنرا تعمیر کنید.یکی از ارور های مربوط به خراب شدن partition boot sector ارور معروف BOOTMGR is Missing میباشد.

volume boot record زمانی ایجاد میشود که پارتیشن را فرمت کرده باشید.volume boot record در کنار اولین sector از پارتیشن قرار میگیرد.در هر حال اگر دستگاه ذخیره سازی تان پارتیشن بندی نشده باشد(دقیقا مثل اینکه با یک فلاپی دیسک کار کنید) volume boot record در اولین سکتور از کل دستگاه ذخیره سازی شما قرار میگیرد.

  • تذکر : MBR نوع دیگری از boot sector است.اگر دستگاه ذخیره سازی بیش از یک پارتیشن داشته باشد master boot record در اولین سکتور از کل دستگاه میباشد.

همه هارد دیسک ها فقط یک MBR دارند اما میتوانند دارای چندین volume boot record باشند به خاطر اینکه در حقیقت یک دستگاه ذخیره سازی میتواند چندین عدد پارتیشن را میزبانی کند که هر یک از پارتیشن ها دارای یک volume boot record میباشد.برای آشنایی بیشتر با MBR شما را به خواندن این لینک دعوت میکنم.

VBR چیست

کد کامپیوتری که در volume boot record ذخیره میشود توسط BIOS یا MBR و یا boot manager سیستم اجرا یا فراخوانی میشود.اگر Boot Manager برای فراخوانی volume boot record استفاده شود به آن فرآیند chain loading(بارگذاری زنجیره ای) میگویند.در Boot Manager سیستم عامل ، chain loading برای تحویل کنترل بارگذاری سیستم عامل از boot manager به boot sector استفاده میشود.boot sector از هارد دیسک بارگذاری میشود.و در نهایت بوت سکتوری که از boot manager به صورت bootstrap(خود راه انداز) اجرا شده در حافظه بارگذاری میشود.

NTLDR یک Boot Loader است که برای برخی از نسخه های ویندوز XP مورد استفاده قرار میگرفت.اگر شما بیش از یک سیستم عامل نصب شده در هارد دیسکتان دارید همانطور که گفته شد هر سیستم عامل کد مخصوص خود را دارد این کد ها به صورت یکجا در volume boot record ذخیره میشوند و قبل از اینکه شما سیستم عامل مورد نظر خود را برای بارگذاری انتخاب کنید برایتان نمایش داده میشود.امروزه NTLDR با BOOTMGR و winload.exe جایگزین شده است.

علاوه بر موارد ذکر شده ، در volume boot record اطلاعاتی نظیر فایل سیستم پارتیشن ها(FAT و یا NTFS) نیز نگهداری میشود.volume boot record در بیشتر اوقات از زمانی که کد های آن اجرا میشود تا زمانی که سیستم عامل بارگذاری میشود میتواند مورد هدف ویروس ها قرار بگیرد که بدون دخالت کاربر بطور اتوماتیک قابلیت اجرایی دارد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات