امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش فرمت | Format کردن درایو هارد در 8 مرحله به زبان ساده

چگونه یک هارد درایو را در سیستم عامل ویندوز فرمت کنیم ؟ قبلا در توسینسو در خصوص پارتیشن بندی هارد درایو به طور مفصل صحبت کردیم.اما بحث فرمت کردن درایوها را برایتان نگفتیم برای این کار دلیل هم داریم دلیلش این است که برای اینکه کیفیت مطالب بالاتر برود بهتر دانستیم یک مقاله مفصل و اختصاصی برای نحوه Format کردن هارد دیسک برای شما عزیزان تدارک ببینیم.در این مقاله همچنین درباره بعضی از ابهامات در خصوص فرمت کردن هارد درایو برایتان صحبت میکنیم تا در این پروسه هیچ مشکلی نداشته باشید.خب بهتر است به سراغ اصل ماجرا برویم.در این مقاله ما قدم به قدم و به طور مفصل نحوه Format کردن هارد درایو را در سیستم عامل ویندوز برای شما آموزش داده ایم.با ما همراه باشید ...

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

1.کنسول مدیریتی Disk Management را باز کنید.

وب سایت توسینسو

Format کردن هارد درایو یک راه خوب و کارامد برای پاک کردن کلیه اطلاعات درون هارد درایو میباشد و همچنین فرمت کردن هارد درایو باعث میشود تا بتوانیم اطلاعات خود را درون هارد درایو ذخیره کنیم.فرمت کردن هارد درایو کار پیچیده ای نیست و هر کسی میتواند با چند تا کلیک یک هارد را فرمت کند.مدت زمانی که طول میکشد تا هارد درایو شما فرمت شود به سایز درایو شما بستگی دارد.هر چه سایز درایو شما بیشتر باشد به طبع زمان فرمت کردنش هم بالاتر میرود.خب بهتر است وارد محیط عملیاتی شویم ... دستور diskmgmt.msc را در پنجره Run وارد کنید تا کنسول مدیریتی Disk Management برایتان باز شود.اگر در باز کردن این کنسول با پنجره Run مشکل داشتید میتوانید با جسجو کردن عبارت Disk Management در نوار جستجو آن را پیدا کنید.

2.درایوی که میخواهید آن را فرمت کنید را مشخص کنید

وب سایت توسینسو

برای اولین بار که کنسول Disk Management را باز میکنید ممکن است باز شدن کنسول چند ثانیه ای طول بکشد این به این خاطر است که سیستم عامل تا لیستی از پارتیشن ها و جزئیات مربوط به آنها که شامل اندازه پارتیشن ها ، نوع پارتیشن ها ، نوع فرمت آنها و غیره است را دریافت میکند مدت زمانی به طول می انجامد.اگر در لیست درایو های موجود در بالای کنسول هارد درایو خود را مشاهده نکردید به این معنی است که هارد درایو شما جدید است و یا پارتیشن بندی نشده است.پارتیشن بندی یک هارد درایو باید قبل از فرمت کردن آن انجام شود.

3.درایوی که میخواهید فرمت کنید را انتخاب کنید

وب سایت توسینسو

حال بر روی درایو مورد نظرتان راست کلیک کرده و ...Format را انتخاب کنید.صفحه ای مطابق تصویر زیر برایتان باز میشود.از این اطمینان حاصل کنید که حتما حتما حتما همان درایوی را انتخاب کرده اید که میخواهید فرمتش کنید.

وب سایت توسینسو

بهترین راه برای فرمت کردن درایوی که هم اکنون در حال استفاده از آن هستید در File Explorer تان میتوانید با راست کلیک کردن بر روی درایو مورد نظر و انتخاب گزینه Format این کار را انجام دهید.اما اگر یک هارد درایو را به تازگی پارتیشن بندی کرده اید بهترین کار این است که در کنسول Disk Management این کار را انجام دهید.

  • تذکر:مطلب قابل توجه دیگری که در اینجا مطرح است این است که شما د حالت عادی نمیتوانید درایو :C تان را که در آن سیستم عامل ویندوز را نصب کرده اید Format کنید.و با زدن دکمه Format پیغام You cannot format this volume را مشاهده میکنید.

4.یک نام برای درایوتان اختصاص دهید

وب سایت توسینسو

یکی از اولین جزئیاتی که در حین پروسه پارتیشن بندی و فرمت کردن هارد درایو انجام میشود اختصاص دادن یک نام به درایو است که به آن volume label میگوییم.اختصاص دادن نام به یک درایو ما را در امر یافتن یک درایو و دسته بندی راحت ترش کمک میکند.به طور پیشفرض اگر در پروسه فرمت کردن درایو به آن نام اختصاص ندهید سیستم عامل ویندوز یک نام جدید به آن اختصاص میدهد.توجه کنید که اختصاص دادن نام به درایو در حین فرآیند Formatting انجام نمیشود.

5-فایل سیستم NTFS را برای فرمت کردن درایو انتخاب کنید

وب سایت توسینسو

فایل سیستم NTFS یکی از بهترین و پر استفاده ترین فایل سیستم ها در سیستم عامل ویندوز است.از فایل سیستم FAT و یا FAT32 زمانی استفاده کنید که ظرفیت هارد درایو شما کمتر از 4 گیگابایت است.

6-گزینه Default را برای Allocation Unit size انتخاب کنید

وب سایت توسینسو

اندازه Allocation unit size را برابر Default در نظر بگیرید.مگر در واقعی که به AUS خاصی نیاز دارید میتوانید اندازه دیگری را قرار دهید.

7-تیک گزینه Perform a quick format را بردارید

در این مرحله توصیه میکنم تیک مربوط به Perform a quick format را بردارید تا عملیات Format کردن درایو به صورت کامل انجام شود.اگر هارد درایو را quick format کنید برخی از برخی از بد سکتور ها در درایو باقی میمانندو مشکلات موجود در هارد درایو جاخشک میکنند اما با Full Format تمامی بد سکتور ها از بین میروند و مثل این است که یک هارد جدید تهیه کرده اید.پس بهتر است در هر صورت Full Format را انتخاب کنیم.توجه کنید که هارد درایوی که به تازگی خریده اید را نباید Quick Format کنید.

8-گزینه file and folder compression را فعال بگذارید

شما با فعال نگه داشتن قابلیت file and folder compression میتوانید فضای بیشتری را در درایو در اختیار داشته باشید.پس توصیه میکنم این قابلیت را غیر فعال نکنید.اگر چه با وجود هارد دیسک هایی با ظرفیت بالا این گزینه چندان معنا و مفهوم ندارد اما خب به نوبه خود ممکن است مفید واقع شود.روی دکمه OK کلیک کنید.

کار تقریبا تمام است.بعد از کلیک بر روی دکمه OK یک هشدار به شما نشان داده خواهد شد که در صورت Format کردن درایو تمامی اطلاعاتتان از روی درایو پاک خواهد شد.قبل از اینکه درایو را Format کنید از تمامی اطلاعات آن نسخه Backup تهیه کنید.بعد از اینکه پروسه Format کردن با موفقیت انجام شد شما اکنون قادر به ذخیره کردن فایل ، نصب برنامه و سایر کار های دیگر هستید.

فرمت کردن درایو به طور کلی تمامی داده های ذخیره شده روی درایو را پاک نمیکند و این به نسخه سیستم عامل ویندوز شما و نوع فرمتی که انجام میدهید بستگی دارد.داده ها بعد از فرمت شدن درایو در سیستم عامل مخفی میشوند و میتوان در برخی شرایط به آن دسترسی یافت.هر چند که با ترفند هایی مثل نزدیک کردن آهنربا به هارد دیسک و یا وارد کردن صدمه فیزیکی به هارد دیسک اطلاعات آن قابل دستیابی دیگر نمیباشد.لازم به ذکر است که با برخی نرم افزار ها هم میتوان به طور کلی اطلاعات درایو را به طور کلی پاک کرد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات