امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

کیبورد چیست؟ معرفی صفحه کلید یا Keyboard کامپیوتر

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

Keyboard یا کیبورد سخت افزاری است که برای وارد کردن متن ، کاراکتر و سایر دستورات به کامپیوتر یا دستگاه مشابه دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.اگرچه کیبورد یک سخت افزار جانبی است که در سیستم های دسکتاپ مورد استفاده قرار میگید آن در خارج از محوطه کامپیوتر خانگی ما قرار گرفته و مورد استفاده قرار میگیرد.در دستگاه هایی نظیر Tablet PC ها کیبورد بصورت مجازی در درون تبلت قرار میگیرد که سیستم کامپیوتری ما را تکامل بخشد. شرکت Microsoft و Logitech از محبوب ترین سازندگان دستگاه های Keyboard در جهان میباشند.

Keyboard یا صفحه کلید کامپیوتر چیست ؟

توضیحات فنی کیبورد

کیبورد های مدرن کامپیوتر بعد ها مدل شدند و هنوز هم بسیار شبیه به ماشین تحریر کلاسیک هستند.تعدادی از Keyboard Layout ها در سطح جهان استفاده میشوند، نظیر Dvorak و JCUKEN . اما بیشتر کیبورد ها از نوع QWERTY هستند.اکثر کیبوردها دارای Number (شماره) ، Letters(حروف) ، Symbols (علائم) ، arrow keys (کلید های نشانه) و غیره هستند.اما برخی دیگر دارای امکاناتی نظیر صفحه کلید عددی ، کنترل کننده Volume ، کلید هایی برای خاموش یا Sleep کردن کامپیوتر و غلتطک ماوس برای کار کردن با ماوس در صورت نبود ماوس نیز هستند.


TOSINSO 

انواع اتصالات Keyboard

تعدادی از کیبورد ها بصورت Wireless کار میکنند ، یعنی ارتباطشان با کامپیوتر یا از طریق Bluetooth است یا بوسیله گیرنده RF .کیبورد های سیمی یا Wired بوسیله کابل USB(با کانکتور نوع A) به مادربورد متصل میشوند.کیبورد های قدیمی عهد باستان با استفاده از کانکتور PS/2 به مادربورد وصل میشدند.هر چند که شاهد آن هستیم که امروزه نیز به کرات از آنها استفاده میشوند.کیبوردی در لپتاپ ها وجود دارد و با آن یکپارچه شده است در دسته بندی Wired قرار میگیرد بخاطر اینکه مستقیم به ماردبورد متصل شده است.

تذکر: هر دوی کیبورد های سیمی و وایرلس نیازمند نصب شدن درایور های مخصوص به خودشان در کامپیوتر هستند تا به خوبی کار کنند.کیبورد های قدیمی نیازی به دانلود و یا نصب درایور ندارند زیرا درایور های آنها در سیستم عامل به طور پیشفرض وجود دارد.بدیهی است که تبلت ها ، گوشی های موبایل و سایر دستگاه هایی که از رابط کاربری لمسی پشتیبانی میکنند از کیبورد فیزیکی استفاده نمیکنند.در هر صورت با استفاده از پورت USB موجود در آن دستگاه ها و یا از طریق لینک Wireless میتوان کیبورد جداگانه را به آن وصل نمود و از آن استفاده کرد.

مشابه تبلت ها ، بسیاری از گوشی های جدید موبایل هم از کیبورد های عریض در صفحه نمایش موبایل استفاده میکنند.کیبورد هر زمان که از طرف کاربر مورد نیاز واقع شود میتواند مورد استفاده قرار گیرد و همان فضا که برای قرار گیری کیبورد در صفحه نمایش گوشی موبایل اشغال شده بود میتواند برای نمایش ویدئو و یا عکس مورد استفاده قرار گیرد.لپتاپ ها و نوت بوک ها بصورت پیشفرض با کیبورد یکپارچه شده اند و همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم تبلت ها نیز میتوانند با استفاده از پورت USB و یا وایرلس یک کیبورد جداگانه را به همراه داشته باشند.


TOSINSO 

Keyboard Shortcuts(کلید های میانبر کیبورد)

اگرچه بسیاری از ما در طول روز با کیبورد سروکار داریم تعدادی از کلید های ترکیبی وجود دارد که به احتمال زیاد با آنها کار نکرده اید یا حداقل مطمئن نیستید که چرا از آنها استفاده میکنید.در زیر برایتان چند نمونه از کلید های ترکیبی را مثال میزنیم که برایتان مفید میباشد.

Modifier Keys یا کلید های تغییر دهنده

تعدادی کلید که شما باید با آنها آشنا باشید modifier keys نام دارد.این کلید ها میتواند شامل کلید های Control ، Shift ، Alt باشد.خب از آنجا که شرکت Apple و محصول MAC اش تافته جدابافته است در کیبورد هایش از کلید های Option و Command keys به عنوان modifier keys استفاده میکند.بر خلاف کلید های معمولی مانند کلید های شماره و حروف ، کلید های modifier عملکرد دیگر کلید ها را تغییر میدهد.

عملکرد منظم کلید شماره 7 برای مثال اگر شما به طور همزمان کلید های ترکیبی Shift و کلید عددی شماره 7 را فشار دهید یک کاراکتر & تولید میشود.به همین ترتیب میتوان این کار را برای دیگر کلید های عددی نیز انجام داد.مثلا فشردن همزمان کلید های Shift و 8 یک کاراکتر *(ستاره) را خروجی میدهد.فشردن همزمان کلید های ترکیبی Ctrl + C یک راه خوب برای کپی کردن یک بخش از متن در حافظه کلیپ بورد میباشد و در مقابل کلید های Ctrl + V تمامی محتوای ذخیره شده در کلیپ بورد را Paste میکند.

کلید های ترکیبی Ctrl-Alt-Del که همه مان به یمن سیستم عامل ویندوز با آن بخوبی آشنا هستیم مواقع هنگ کردن سیستم آن سه کلید را فشار میدهیم تا از طریق Task Manager ویندوز یک پراسس را متوقف کنیم.این ها مثال هایی از Modifier Keys هستند که هر کدام به نوبه خود کار خاص خودش را انجام میدهد.کلید ترکیبی دیگری که وجود دارد ALT+F4 است که فشردن این دو کلید برنامه ای که در حال کار با آن هستید را میبندد.مثلا اگر مرورگر وب خود را باز کنید و کلید های ALT+F4 را فشار دهید مرورگرتان بسته میشود.


Windows Key یا کلید ویندوز

کلید ویندوز که معمولا لوگوی ویندوز هم روی آن است بین دو کلید Ctrl و Alt قرار گرفته است و هنگامی که فشار دهیم منوی استارت ویندوز برایمان باز خواهد شد.این تک کلید میتواند با ترکیب شدن با کلید های حروفی کار های مفیدی را برای ما انجام دهد.مثلا فشردن همزمان کلید Windows + D به منزله نشان دادن دسکتاپ یا صفحه نمایش است.کلید های Windows + E هم یک راه سریع باز کردن مرورگر بسیار شگفت انگیز IE میباشد! کلید های ترکیبی Windows + X که بعد از عرضه ویندوز 8 و 10 محبوبیت بسیاری را به خود اختصاص داده منویی از برنامه های پیشفرض ویندوز را برای ما نمایش میدهد که به سرعت میتوانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم مانند کنسول Control Panel ، PowerShell ، Computer Management و سایر برنامه های مفید دیگر.

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : ITPRO

هرگونه نشر وکپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد

#آموزش_سخت_افزار_کامپیوتر #کلید_های_میانبر_کیبورد #تنظیمات_کیبورد #کلید_های_شورتکات_در_کیبورد #کلید_های_ترکیبی_ویندوز #کیبورد_چیست #آموزش_سخت_افزار #انواع_کیبورد_کامپیوتر #keyboard_کامپیوتر #صفحه_کلید_کامپیوتر

امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات