امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

یو پی اس | UPS چیست؟ معرفی جامع منبع تغذیه اضطراری به زبان ساده

UPS چیست؟ منبع تغذیه اضطراری چیست؟ چرا از یو پی اس استفاده می کنیم؟ Uninterruptible Power Supply یا منبع تغذیه اضطراری که به اختصار UPS هم گفته میشود و با نام Battery Backup هم آنرا میشناسند همانطور که از نام آن نیز پیداست برای فراهم نمودن منبع برق مورد نیاز سخت افزار های کامپیوتر و سایر تجهیزات دیجیتال در مواقع نبود برق شهری استفاده میشود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

دستگاه های UPS علاوه بر تامین نیروی برق مورد نیاز برای اجزای مختلف کامپیوتر به عنوان Battery Backup همچنین میتوانند به عنوان یک conditioner نیز عمل کنند بدین صورت که از این جهت اطمینان حاصل میکنند که جریان الکتریسیته ورودی به سخت افزار های مختلف کامپیوتر دارای نوسانات کم و زیاد است. اگر یک کامپیوتر جریان ثابتی از برق را نتواند دریافت کند احتمال آسیب دیدن سخت افزار های کامپیوتر وجود دارد. اگرچه تهیه یک دستگاه UPS برای متصل کردن به کامپیوترتان الزامی نیست اما توصیه میشود که یک عدد از آنها را تهیه کنید تا یک منبع تغذیه قابل اطمینان برای کامپیوتر خود فراهم کنید.

وب سایت توسینسو

نام های دیگر Uninterruptible Power Supply عبارتند از Uninterruptible Power Source ، On-line UPS ، Standby UPS ، Battery Backup و UPS میباشد. شرکت های محبوب سازنده دستگاه های UPS عبارتند از Tripp Lite ، Ultra ، CyberPower ، APC و Belkin. محل قرار گیری دستگاه UPS بین کامپیوتر شما و برق شهری میباشد. به عبارت دیگر کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن به UPS وصل میشود و UPS هم به برق شهری وصل میشود.

دستگاه های UPS در اندازه ها و اشکال مختلف عرضه میشوند که اغلب مستطیل شکل هستند و بصورت استاده روی زمین قرار میگیرند. همه UPS ها با توجه به اینکه درون آنها باتری های بزرگی قرار گرفته است سنگین وزن میباشند. در حقیقت باتری های داخل دستگاه UPS فراهم کننده منبع برق مورد نیاز برای تجهیزات و سخت افزار های ما در نبود برق شهری میباشند. باتری های UPS ها قابل شارژ و اغلب قابل تعویض هستند.

وب سایت توسینسو

قسمت جلویی دستگاه های UPS دارای یک دکمه Power برای روشن و خاموش کردن آن میباشد و گاها شامل دکمه هایی برای انجام کار های متفاوت میباشند. دستگاه های UPS گران قیمت شامل یک LCD هستند که وضعیت شارژ باتری های درون آن را نشان میدهند و نشان میدهند که چند درصد از باتری مصرف شده است و ... .

قسمت عقب دستگاه های UPS همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده میکنید دارای چندین خروجی هستند که در حقیقت کابل برق کامپیوتر های ما میتوانند به هر یک از این خروجی ها متصل شوند و از Battery Backup بهره ببرند. علاوه بر این موارد بسیاری از دستگاه های UPS دارای خروجی هایی برای حفاظت از نوسانات شدید و ناگهانی برق هستند که در اصطلاح فنی به آن surge protection نیز میگویند همچنین دارای قابلیت فوق العاده كنترل و مانيتورينگ از طريق پورت سريال يا كارت SNMP تحت شبكه را نیز دارند.

وب سایت توسینسو

همانطور که میدانید دستگاه های UPS دارای قدرت های متفاوتی هستند برای اینکه مشخص کنید که به چه نوع UPS ای و با چه قدرتی نیاز دارید ابتدا از طریق این لینک میزان توان مصرفی کامپیوتر و تجهیزات جانبی مربوط به آن را بدست بیاورید بعد از محاسبه میزان توان مصرفی کامپیوترتان میتوانید تصمیم بگیرید که چه نوع دستگاه UPS با چه قدرتی تهیه کنید.

دستگاه های UPS به دو نوع تقسیم بندی میشوند که عبارتند از On-Line UPS و Standby UPS. همانطور که از نام Standby UPS نیز معلوم است UPS ای هست که عملکردی مشابه On-Line UPS ها دارند و به سرعت پس از قطعی برق وارد عمل نمیشوند. نحوه کار UPS های نوع Standby بدین صورت است که بر جریان انرژی برق نظارت میکند و تا زمانی که (بین 10 تا 12 میلی ثانیه) یک مشکل خاص رخ نداده به یک باتری سوئیچ نمیکند.

وب سایت توسینسو

از سوی دیگر On-line UPS ها همیشه انرژی برق مورد نیاز کامپیوتر را تامین میکنند به این معنی که اگر مشکلی پیش بیاید و یا اصلا پیش نیاید باتری UPS پیوسته به کامپیوتر برق رسانی میکند. شما میتوانید On-line UPS ها را به چشم باتری های لپتاپ نگاه کنید، زمانی که لپتاپ که برق شهری متصل شد باتری لپتاپ به طور پیوسته از برق شهری انرژی برقش را دریافت میکند و در صورتی که از برق شهری جدا شد میتواند تا زمانی که باتری پر است به کارش ادامه دهد.

واضح ترین تفاوت بین این دو نوع سیستم UPS این است که تا زمانی که کامپیوتر دسکتاپ ما از برق شهری محروم نشده است و به یک Online UPS متصل است انرژی برقش را تامین میکند تا زمانی که خود باتری UPS هم تمام نشده است ... اما اگر در این صورت به یک Standby UPS متصل شود ممکن است 10 تا 12 میلی ثانیه ای برق دریافت نکند و سپس به باتری UPS متصل شود و به کارش ادامه دهد.

وب سایت توسینسو

در دوره آموزش نتورک پلاس و در قسمت تجهیزات پاور و برق در کامپیوترها و شبکه در این خصوص صحبت کرده ایم.امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات