بهروز   سیروس زاد
کارشناس ارشد Cloud Computing و Storage و مدرس رسمی مایکروسافت در هامبورگ آلمان

تفاوت TLC ، MLC و eMLC و SLC در SSD چیست؟

هارد های SSD چه تفاوتی با هم دارند؟ چه هارد SSD ای باید بخریم؟ شاید امروزه بیش از پیش اسم SSD ها این حافظه های سرعت بالا را زیاد میشنوید که دیگر نقل و نبات دیتا سنتر های امروز شده اما آیا میدانید اگر بدون آگاهی دست به خرید بزنید ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای شما و کسب و کارتان داشته باشد.SSD ها ظرفیت های متفاوتی دارند اما بزرگترین نکته در انتخاب آنها میزان نوشتن و پاک کردن بر روی آنهاست.در این قسمت به انواع مختلف آن و سرعت و کیفیت هر نوع میپردازیم.تمام درایوهای SSD از حافظه‌های فلش NAND بهره می‌برند اما این حافظه‌ها یکسان نیستند. ماژول‌های حافظه‌ی NAND به سه دسته‌ ی کلی SLC، MLC و TLC تقسیم می‌شوند که دوام، سرعت و قیمت هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

SLC: سلول تک سطحی

گران ترین، با دوام ترین و سریع ترین : SLC ها شامل سلول های یک سطحی است بنابراین در هر سلول فقط یک بیت داده می تواند ذخیره شود. این یعنی که مقدار هر سلول می تواند صفر یا یک باشد. این نوع از حافظه ی SSD به دلیل تراکم پایین، مقاومت بیشتری نسبت به سایر انواع SSD دارد و همین مقاومت و دوام بالا آن را برای سازمان های صنعتی و برنامه های کاربردی بسیار مهم، مانند سرورها مناسب کرده است. درست است که تراکم پایین منجر به ایجاد یک مزیت مهم برای SLC ها شده اما از طرف دیگر موجب افزایش قیمت به ازای ذخیره ی هر واحد شده است، به طوری که برای خرید SLC قیمتی بیش از 3 برابر MLC باید پرداخت.سایر تفاوت های SLC با نمونه های دیگر SSD شامل 90-100 هزار چرخه ی نوشتن و پاک کردن به ازای هر سلول، مصرف انرژی کمتر، سرعت بالاتر و قیمت بیشتر است.زمان پاک کردن سلول های آن نیز 1-2.5 میلی ثانیه می باشد.

وب سایت توسینسو

eMLC: سلول دو سطحی سازمانی

عملکرد خوب، با هدف استفاده های سازمانی :  کارایی eMLC چیزی بین MLC و SLC می باشد؛ یعنی طول عمری کمتر از SLC و بیشتر از MLC دارد به علاوه ی اینکه با تراکم 2 بیت در هر سلول تراکم بالاتری نسبت به SLC دارد. این نوع SSD با 20-30 هزار چرخه ی نوشتن/ پاک کردن، قیمت و حد تحمل کمتر نسبت به SLC، برای استفاده در سازمان ها با حجم کاری کم وهمچنین افرادی که بیشتر از MLC نیاز به نوشتن روی دیسک دارند مناسب است.

وب سایت توسینسو

MLC: سلول دو سطحی

عملکرد متوسط، NAND با درجه مصرف کننده : MLC برای مصرف کننده در تلفن، دوربین و وسایل مشابه استفاده می شود. با توجه به اینکه در هر سلول MLC امکان ذخیره 2 بیت داده وجود دارد، مقدار هر سلول عددی بین 0 تا 3 یا به عبارتی 4 حالت ممکن می تواند باشد. قیمت آن 2 تا 4 برابر کمتر از SLC و سرعت نوشتن آن نیز پایین تر است. با توجه به افزایش مقادیر در هر سلول میزان خطا نیز ممکن است افزایش یابد، به همین دلیل معمولاً در MLC از تعدادی کد تصحیح خطا در هر بلوک استفاده می شود. 3-15 هزار چرخه ی نوشتن/پاک کردن در هر سلول، زمان پاک کردن 2.5 تا 3.5 میلی ثانیه، به علاوه ی تراکم بالاتر منجر به کاهش قیمت تا 3 برابر کمتر نسبت به SLC شده است.این نوع SSD برای مصرف کننده هایی که نیاز به کاربردهای حساس و به روزرسانی های مکرر ندارند، بسیار مناسب است.

وب سایت توسینسو

TLC: سلول سه سطحی

عملکرد پایین، پایین ترین قیمت NAND : توسط سامسونگ پشتیبانی می شود. قدرت و الزامات تصحیح خطای بالاتر به علاوه ی سطح پوشانندگی بالایی دارد. TLC اغلب در جاهایی که هدف بیشتر خواندن است، استفاده می شود و برای استفاده های معمولی اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد. TLC با 1000 تا 5000 چرخه ی نوشتن/ پاک کردن کمترین حد تحمل را دارد، به علاوه ی اینکه میزان تراکم بالا یعنی 3 بیت در هر سلول منجر به کاهش قیمت آن در مقایسه با MLC شده است. TLC ها برای مصرف کنندگان محصولات پایین تر که نیاز به نوشتن، بازنویسی و پاک کردن زیاد ندارند، مناسب است.

جمع بندی

اولین چیزی که باید در انتخاب SSD در نظر داشت این است که هر روز چه تعداد پاک کردن و نوشتن نیاز دارید. اگر داده های شما استاتیک است به این معنی که تعداد پاک کردن و نوشتن هایتان خیلی کم است TLC مناسب است؛ اما اگر برنامه های متوسط تا سنگین می نویسید، ویرایش یا پاک می کنید مثل پست الکترونیکی یا سرورها MLC یا SLC برایتان مناسب است. با توجه به اینکه تعداد خیلی کمی از مردم به یک درایو بیش از 5 تا 10 سال نیاز دارند و قیمت SLC ها بالا و اندازه ی آن نیز بسیار کوچک است، اغلب کاربران معمولی ترجیح می دهند MLC یا TLC را انتخاب کنند.اما درایوهای SLC سریع تر و قابل اعتمادتر هستند و با وجود گرانی در سازمان ها و شرکت ها بیشتر استفاده می شود.


بهروز   سیروس زاد
بهروز سیروس زاد

کارشناس ارشد Cloud Computing و Storage و مدرس رسمی مایکروسافت در هامبورگ آلمان

بهروز سیروس زاد ، ليسانس سخت افزار كامپيوتر از دانشگاه شيراز ، بیش از 1۲ سال سابقه فعالیت تخصصی در IT وشبکه ، تخصص در حوزه های مجازی سازی ، دوره دیدیه مایکروسافت و مدرس رسمی مایکروسافت در هامبورگ و دارای مدارکMCT,Azure AZ-104 VCP-DCV ۲۰۲۲,VCAP2022 MCP,MCSA2012,MCSA 2016,MCSE Cloud and Infra ، میکروتیک ، سرورهای HPE و انواع Storage ها.دوره دیده شرکت EMC و HPE دارای مدارک HPEAruba ACSA, ACSPو متخصص در زمینه راهاندازی و طراحی سیستمهای شبکه و دیتاسنتر ،

نظرات