معرفی انواع دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات : معرفی 6 نوع استوریج

چند نوع دستگاه ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد؟ در حافظه‏ های اصلی کامپیوتر (RAM) محدودیت فضا وجود دارد، حافظه های اصلی بر اثر قطع جریان برق، اطلاعات آنها پاک می‏شود. به همین دلیل امروزه ما به برنامه‏هایی با حجم بسیار بالا نیازمندیم و باتوجه به ظرفیت محدود حافظه های اصلی باید حافظه هایی با حجم بسیار بالا و سرعت کم به خاطر کاهش هزینه داشته باشیم، و همچنین حافظه هایی که قادر به ذخیره اطلاعات یه صورت دائمی می باشند.حافظه های کمکی گوناگونی استفاده می شود که نمونه های آنها عبارتند از:

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. Tape یا نوار
  2. CD Disc
  3. DVD Disc
  4. Hard Disk
  5. Optical Disc
  6. Floppy Disk

1- CD-Disc یا Compact Disc چیست ؟

عنوان دیسک نوری برای اولین بار در سال 1970 توسط شرکت فیلیپ (Philips) برای ذخیره اطلاعات موسیقی معرفی شده است که این نوع از حافظه ها دارای ابعاد استاندارد، به قطر mm 120و با ضخامت mm 1.2 ساخته شده اند. دو نوع استاندارد برای ذخیره اطلاعات وجود دارد که به صورت Yellow book برای Cd – rom و Red book برای Audio CD می باشند. Cd از صفحه ای مدور ساخته شده است که اطلاعات درون Cd به صورت شیارهای حلزونی شکل و مارپیچ ذخیره می شوند، فقط خواندنی هستند و دارای ظرفیتی حدود 650 مگا بایت می باشند.

2-DVD-Disc یا Digital Versatile Disc چیست ؟

این نوع حافظه جانبی بر روی یک لایه دیسک نوری ذخیره سازی می شود.ابعاد این دیسک همانند Cd می باشد (قطرmm120و با ضخامت mm 1.2) ولی ظرفیت dvd disc نسبت به Cd بیش از 7 برابر است، به عبارتی ظرفیت Gbyte 4.7 تا Gbyte 8 اطلاعات را در خود ذخیره می کنند. Dvd قابل خواندن و با قابلیت چندین مرتبه نوشتن را برای ما مهیا می کند.دیسک های ویدئویی قابلیت نوشتن یک برنامه را دارند ولی دیسک هایی که چندین بار اطلاعات را در خود ذخیره می کنند به علت حجم بالایی که دارند یک نوع backup از اطلاعات موجود بر روی هارد دیسک را می گیرند. نرخ اطلاعات در آنها زیاد است.تصاویر با کیفیت و شفافیت بیشتری در آنها ایجاد می شود . انواع DVD :

  1. DVD-RAM
  2. DVD-R
  3. DVD-RW
  4. DVD-ROM

3-دیسک سخت یا Hard Disk چیست ؟

رسانه ای است (وسیله ذخیره سازی) گردان با امکان دسترسی مستقیم که به آن direct access device می گویند. هارد دیسک ها شامل رویه ای مغناطیس شونده هستند که برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.هارد دیسک ها سرعت بالایی دارند، SATA Hard Disk نمونه ای از یک هارد دیسک، که دارای سرعت بالاتر، حجم کمتر و کارآمدتر از مزیت های هارد دیسک های دیگر دارد.

4-فلاپی دیسک یا Floppy Disk چیست ؟

در فلاپی از میدان های مغناطیس شونده برای ذخیره اطلاعات استفاده می شود. اندازه استاندارد این دیسک ها دارای قطر 1/23 اینچ و ظرفیتی حدود 1.44 مگابایت دارند. یکی از معایب این دیسک های نرم، ظرفیت اندک آنها می باشد.

5-نوار مغناطیسی یا Tape چیست ؟

نوار مغناطیسی که یک ماده مغناطیس شونده بر روی نوار پلاستیکی قرار دارد، پوشانده شده است.تقریبا با نوار ضبط مشابه است ولی با این تفاوت که tape پهنای بیشتری دارد. نحوه ذخیره سازی اطلاعات بر روی این نوار مغناطیسی به صورت ترتیبی یا پشت سر هم ضبط می شود.

6-حافظه فلش یا Flash Memory چیست ؟

برای ذخیره سازی اطلاعات به طور آسان و سریع از فلش استفاده می کنیم که یک نوع حافظه دائمی است. ظرفیت حافظه های فلش متفاوت اند ( 4،8،16،32 gbyte). این حافظه ها به برد اصلی از طریق usb وصل می شوند که برای جابجایی اطلاعات استفاده می شوند.قابل حمل و تقریبا سازگاری با تمام رایانه های شخصی می باشند.


نظرات