میلاد فشی
کارشناس فناوری اطلاعات

HDD Delay چیست؟

بعضی از هارد دیسک ها ممکنه دچار بدسکتور سخت افزاری بشوند که فاتحه شون خونده اس. چون هاردتون به صورت فیزیکی مشکل پیدا کرده. مثلاً هد با سطح دیسک برخورد کرده و روی اون خط انداخته و اصلاً راه حل نرم افزاری نداره و علت اون ممکنه ضربه باشه.بعضی از هارد دیسک ها ممکنه دچار بدسکتور (Bad Sector) نرم افزاری بشن.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

که به صورت نرم افزاری این مشکل حل میشه. در ویندوز میتونید از ابزار متنی chkdsk استفاده کنید. یا در محیط بوت هم میتونید از Bootable HDD Regenerator استفاده کنید.(این نرم افزار تجاری و گران و قدرتمند است). در گنولینوکس هم معادل دستور CHKDSK ویندوزی دستور متنی fsck است که این fsck.ext4 برای فایل سیستم گنو/لینوکس است.

اما علاوه بر Bad Sector نرم افزاری مشکل دیگری به اسم Delay وجود دارد.Delay که از نظر لغوی به معنی تاخییر است و در هارد دیسک ها به این معنی است که در هارد دیسک خود سکتوری دارید که زمان دسترسی به اون طولانی است (Long Access Time). اگر با ذخیره و بازیابی اطلاعات آشنا باشید به مفهوم دسترسی به اطلاعات و زمان دسترسی و فاکتورهای موثر در تاخییر به دسترسی اطلاعات بیشتر آشنا میشوید. ولی توصیه میکنم کتاب های ذ.ب.ا رو نخونید چون کلی فرمول سخت و اعصاب خورد کن دارن :)

برای از بین رفتن Delay باید هارد دیسک رو چندین بار پر و خالی کنید.کلا باید هارد رو شخم بزنید.یعنی انقدر صفر ها یک بشه و یک ها صفر بشه که کاملاً هارد low level format بشه. نرم افزار HDD Regenerator در محیط بوت که به آن bootable regenerating CD/flash هم میگویند به شما کمک میکند که این Delay ها را از بین ببرید. شما از بین گزینه های موجود در نرم افزار باید گزینه “Regenerate all sectors in a range” را انتخاب کنید.

شما بعد از این عملیات طولانی میتونید دوباره دیسک را Scan کنید و باز بررسی کنید که هنوز Delay وجود دارد یا نه !؟ و اگر باز هم Delay وجود داشت باید هارد دیسک خودتون رو عوض کنید. ولی اگر یک الی دو Delay داشت معمولاً میتونید از اون دیسک استفاده کنید ولی به مرور زمان دوباره ممکنه تعداد Delay ها افزایش پیدا کنه و اگر اون هارد سرور باشه توصیه میکنیم که بهش اعتماد نکنید جون که ممکن است اطلاعات خودتون رو ازدست بدهید.


میلاد فشی
میلاد فشی

کارشناس فناوری اطلاعات

میلاد فشی ، کارشناس نرم افزار ، کتاب Mobile Web Application With MoSync Framework را برای برنامه نویسی Cross-Platform برای موبایل ها یا تبلت ها به رشته تحریر درآوردم.به نرم افزارهای آزاد و متن باز (FOSS) علاقه دارم. با توزیع های محبوب گنو/لینوکس نیز کار کرده ام.به شبکه های کامپیوتری بیشتر از برنامه نویسی علاقه دارم و به همین دلیل بیشتر در حوزه شبکه های کامپیوتری مطالعه و تحقیق و پژوهش دارم و خودم رو یک دانشجوی مادام العمر میدونم...

نظرات