امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

Peripheral Device چیست؟ بررسی مفهوم دستگاه های جانبی در کامپیوتر

یک peripheral device یا دستگاه(سخت افزار) جانبی هر دستگاه کمکی را که به کامپیوتر متصل میشود و به عنوان یک دستگاه ورودیخروجی فعالیت میکند را شامل میشود.معمولا کلمه "جانبی" برای دستگاه های اکسترنال اطلاق میشود مانند اسکنر و غیره،اما هر دستگاهی که درون کامپیوتر یا به طور فنی به مادربورد مستقیم متصل میشود نیز یک دستگاه جانبی یا peripheral device به شمار میرود.دستگاه های جانبی اغلب به طور مستقیم با عملکرد و مکانیزم کاری اصلی کامپیوتر درگیر نمیشوند اما این به این معنی نیست که دستگاه های جانبی به اجزاء مختلفی نیاز نداشته باشند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

Peripheral Device یا دستگاه جانبی چیست ؟

وب سایت توسینسو

برای مثال صفحه نمایش یک مانیتور ساده در محاسبات پیچیده کامپیوتر دخالت نمیکند اما آن نیاز دارد تا برای فعالیتش از کامپیوتر استفاده کند.نکته دیگر اینکه دستگاه های جانبی به هیچ عنوان به صورت stand-alone یا مستقل نمیتوانند کار کنند.آنها زمانی کار میکنند که به کامپیوتر متصل شوند و در کنترل کامپیوتر باشند.peripheral device به نام های external peripheral یا دستگاه های جانبی اکسترنال ، integrated peripheral یا دستگاه های جانبی یکپارچه ، auxiliary component یا کامپوننت های کمکی ، و یا IO (inputoutput) device (دستگاه های ورودیخروجی) نیز از آنها یاد میشود.

انواع Peripheral Device(دستگاه های جانبی):

وب سایت توسینسو

دستگاه های جانبی میتوانند به دو دسته input device (دستگاه های ورودی) و output device (دستگاه های خروجی) دسته بندی میشوند.در میان این نوع از سخت افزارها شامل دستگاه های Internal یا ورودی و دستگاه های External یا خارجی نیز دستگاه های ورودی و خروجی نیز وجود دارد.

Internal Peripheral Devices (دستگاه های جانبی داخلی یا اینترنال):

وب سایت توسینسو

از رایج ترین دستگاه های جانبی داخلی میتوان به درایو های نوری ، کارت های گرافیکی و هارد درایو ها اشاره کرد.کارت های شبکه ، کارت های توسعه USB ، و سایر دستگاه های داخلی یا اینترنال میتوانند به اسلات توسعه PCI Express یا همان PCIe و یا سایر پورت های موجود مانند پورت USB متصل شوند.

External Peripheral Devices(دستگاه های جانبی خارجی یا اکسترنال):

وب سایت توسینسو

از رایج ترین دستگاه های جانبی اکسترنال میتوان به کیبورد ، ماوس ، هارد دیسک های اکسترنال ، دستگاه های چاپگر ، وب کم ، فلش مموری ، اسپیکر ، پروژکتور و غیره اشاره کرد.به طور کلی هر سخت افزاری که میتوان بدون باز کردن جعبه کیس کامپیوتر به کاممپیوتر متصل کرد و از آن استفاده نمود به دستگاه اکسترنال از آن یاد میشود.به این دستگاه ها معمولا Hot Plug نیز میگویند،به این معنی که میتوان بدون خاموش کردن کامپیوتر مستقیم سخت افزار را به پورت USB وصل کرد و به راحتی از آن استفاده کرد.

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : ITPRO

هرگونه نشر وکپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات