امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

هارد دیسک چیست؟ معرفی Hard Disk Drive

هارد دیسک یا Hard Disk چیست؟ Hard Disk Drive یا به اختصار HDD یک دستگاه ذخیره سازی است که برای ذخیره کردن داده های مورد پردازش کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد.سیستم عامل ، نرم افزار ها ، و فایل های مربوط همه و همه در هارد دیسک ذخیره میشوند.Hard Disk Drive به نام های fixed disk drive ، fixed disk ، fixed drive ، hard disk و hard drive نیز شناخته میشود.لفظ Hard یا سخت که به هارد دیسک یا دیسک سخت بکار میبریم به این خاطر است که هارد دیسک یک دستگاه ذخیره سازی مکانیکی است زیرا دارای چند عدد دیسک بوده و شامل پلاتر ها و اجزای دیگر است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
Hard Disk Drive یا هارد دیسک درایو چیست ؟

گاها به اشتباه به حافظه های SSD هم هارد دیسک SSD میگویند که کاملا اشتباه است چون حافظه های SSD بر خلاف هارد دیسک ها قطعه مکانیکی ندارند.لازم به ذکر است که حافظه های SSD مخفف Solid State Drive یا دیسک حالت جامد است میتوان آنرا Soft State Drive نیز خطاب کرد که کاملا من درآوردی استD: در سیستم عامل هایی مثل ویندوز برای اولین بار که ویندوز را نصب کردید یک درایو یا پارتیشن به نام C ساخته میشود که از آن به عنوان Primary Partition یا پارتیشن اصلی هم یاد میشود.از شرکت های مشهور سازنده هارد دیسک ها میتوان از Hitachi ، Western Digital و Seagate نام برد.

 

Hard Disk Drive یا هارد دیسک درایو چیست ؟

 

اندازه ی هارد دیسک ها کمی بزرگتر از یک کتاب جیبی است.کناره های هارد دیسک برای بستن پیچ سوراخ شده است تا بتوانید به طور امن و بصورت محکم هارد دیسک را درون محفظه 3.5 اینچی جعبه کیس کامپیوتر قرار دهید.بعد از محکم کردن جای پیچ ها درون محفظه هارد دیسک براحتی میتوانید اتصالات آن را پیکربندی کنید.در پشت هارد دیسک شما پورت های مخصوص هارد دیسک را مشاهده میکنید که برای اتصال به مادربورد فراهم شده اند.نوع کابل های هارد دیسک به نوع خود هارد دیسک بستگی دارد اما اغلب به طور معمول در هنگام خرید هارد دیسک کابل هایش هم در کنارش فروخته میشوند.اما میتوان از خود کابل های پاور سیستم هم در صورت پشتیبانی از کابل مخصوص هارد دیسک به پورت هارد دیسک متصل کرد.

 

Hard Disk Drive یا هارد دیسک درایو چیست ؟

 

بیشتر هارد دیسک ها دارای تنظیمات جامپری هستند که برای این منظور استفاده میشود که چگونه مادربورد از حضور بیش از یک هارد دیسک مطلع شود و آنرا شناسایی کند.این تنظیمات از هارد به هارد متفاوت است و برای بررسی آن باید به جزئیات اطلاعات کارخانه سازنده هارد دیسک تان وارد شوید.به طور کلی کار هایی که ما با یک هارد دیسک میتوانیم انجام دهیم عبارتست از :

  • تست کردن هارد دیسک
  • تعویض هارد دیسک
  • فرمت کردن هارد دیسک
  • پارتیشن بندی هارد دیسک
  • تغییر دادن نام درایو یا پارتیشن های هارد دیسک

خب در این نکته کوتاه که هدف از آن آشنایی خیلی کلی در مورد هارددیسک بود مطالبی را عنوان کردیم.انشالله در مطالب بعدی بیشتر در مورد هارد دیسک هم از لحاظ سخت افزاری و هم از لحاظ مدیریت نرم افزاری آن به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات