علی قلعه بان
دانشجوی دکتری فناوری اطلاعات

سیم کارت موبایل چیست و چگونه کپی می شود؟

کپی و جعل سیم کارت تلفن چگونه ممکن است؟ سیم کارت تلفن دارای چه اجزایی است؟ در این مقاله میخواهیم نگاه دقیق تری به سیمکارت داشته باشیم سیم کارت ها ابزارهای سخت افزاری هستند که تلفنهای ما را قادر به برقراری ارتباط با اپراتور ها نموده و فضای بسیار کمی نیز برای ذخیره شماره ها و اطلاعات خود دارند این تعریفی مقدماتی از یک سیمکارت میباشد ولی اگر بخواهیم بصورت تخصصی این سیم کارت ها را بررسی نماییم .ابتدا نگاهی میکنیم به ظاهر سخت افزاری سیم کارت و تشریح بخش های مختلف آن :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو
  • VCC : منبع تغذیه
  • RST : رستارت ارتباط و سیگنال
  • CLK : ایجاد سیگنال کلاک برای سیم کارت
  • GND : همان اتصال زمین
  • VPP: اختصاص یافته برای ولتاژ های برنامه نویسی
  • I\O : ورودی و خروجی
  • C4 -C8 : که به رنگ قرمز مشخص شده اند برای ارتباطات خارجی از طریق یو اس بی ودیگر کاربردها طراحی شده اند

مهمترین بخش یک سیم کارت همان بخش چیپ ان میباشد که در واقع یک مموری ROM از64تا 512 کیلوبایت میباشد که سیستم عامل بر روی این بخش سوار میباشد و در بخش EEPROM اطلاعات کاربری مانند تماس ها و اس ام اس و.... ذخیره میشود بسیاری از این سیم کارت ها با ولتاژ 1.8 - 3 تا 5 ولت کار می نمایند. کارخانه های تولید کننده سیم کارت غالبا از سه الگوریتم برای تولید سیم کارت استفاده می نمایند COMP128v1,COMP128v2 و COMP128v3 امروزه نیز صرفا سیم کارت های COMP128v1 قابل کلونینگ یا کپی میباشند چرا که فعلا صرفا الگوریتم این نوع از سیم کارت کشف شده و هنوز در مورد دیگر الگوریتم ها اطلاعات چندانی در دسترس نمیباشد البته افزودنی است 70% سیم کارت های امروزی از این الگوریتم بهره می برند . از اصلی ترین بخش ها و اطلاعات سیم کارت میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :

وب سایت توسینسو

International Mobile Subscriber Identity or IMSI : عددی 13 تا 15 رقمی میباشد که برای شناسایی اپراتور استفاده میگردد 3 رقم اول کشور اپراتور و 3 رقم بعدی خود اپراتور را نشان میدهد و اعداد بعدی نشان دهنده اطلاعات و جزییات اپراتور میباشد این عدد بر روی لاشه سیم کارت قابل مشاهده میباشد .

  • Authentication Key or Ki : کیلدی بین اپراتور و کاربر سیم کارت میباشد که به اپراتور اجازه میدهد تا کاربر را شناسایی و اطلاعات و هویت وی را احراز نماید این اطلاعات در حین صدور سیم کارت از کاربر گرفته شده و به این کلید اختصاص می یابد و بایستی با روش های خاص و از طریق ریدر بازیابی شود .
  • Location Area Identity or LAI : اطلاعاتی در موقعیت مکانی که هر سیم کارت اخرین اطلاعات موقعیت مکانی بر حسب BTS وصل شده را در خود ذخیره میکند . در دیگر بخش ها نیز پیام های اس ام اس و شماره تلفن ها و تماس ها ذخیره میشوند .برای کپی کردن اطلاعات معمولی سیم کارت از قبیل شماره تلفن و اس ام اس ها نیاز به کار فنی و تخصصی زیادی نبوده و صرفا کافیست شما یک سیم ریدر خریداری نموده و همانند یک مموری دوربین و هر مموری دیگر اطلاعات ان را با برنامه های همراه ریدر تخلیه ودر یک سیم کارت خالی دیگر کپی نمایید اما برای کلونیگ سیم کارت بایستی حتما اطلاعات International Mobile Subscriber Identity or IMSI وAuthentication Key or Ki را داشته باشید

نظرات