محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

مهفوم SMART در هارد دیسک چیست؟

به عنوان یک توسینسو حتما در نظر داشته باشید که تولید کنندگان تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات مثل هارد دیسک های HDD و SSD قابلیتی را بر روی تجهیزات خودشان فارق از نوع سیستم عاملی که ما از آن استفاده می کنیم قرار داده اند که اطلاعات مربوط به اتفاق هایی که بر روی هارد دیسک در طی زمان رخ داده است را ثبت و ضبط می کند. این قابلیت به عنوان Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology شناخته می شود که به اختصار به آن SMART هم گفته می شود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در واقع SMART وظیفه مانیتورینگ یا پایش هارد دیسک شما و تجزیه و تحلیل اتفاق هایی که بر روی آن رخ می دهد به همراه گزارش دهی را در بر می گیرد. این قابلیت بر روی هارد دیسک ها قرار گرفته است و طبیعتا در محیط های مجازی چنین قابلیتی را مشاهده نمی کنید. تحقیقات ثابت کرده است که بصورت کلی ما دو حالت Failure یا خرابی در هارد دیسک ها داریم.

حالتی که قابل پیشبینی نبوده و بصورت یکباره رخ می دهد و حالتی که قابل پیشبینی است ، برای حالت غیرقابل پیشبینی می توانیم رفتن برق را مثال بزنیم یا شوک الکتریکی که باعث سوختن هارد دیسک ما می شوند اما برای حالت قابل پیشبینی می توانیم عمر هارد دیسک و تعداد دفعات نوشتن و خواندن و میانگین دما و ... را به عنوان پارامتری برای مرگ تدریجی هارد دیسک بیان کنیم.

SMART در هارد دیسک

طبیعی است که اگر ما بصورت مرتب از هارد دیسک خودمان گزارش وضعیت داشته باشیم امکان حدس زدن و تخمین اینکه چه زمانی دچار Failure خواهد شد بیشتر است این گزارش ها را می توانیم از طریق SMART دریافت کنیم. SMART در تولید کنندگان سخت افزار مختلف در قالب شناسه ها یا ID ها و همچنین میانگین های عددی مربوط به ID ها طراحی شده است

اما همیشه این ID ها یکسان نیستند و بعضا در تولید کنندگان هارد دیسک مختلف این اعداد متفات است. شما با نگاه کردن به خروجی گزارش SMART می تونید تعیین کنید که باید از داده های شما Backup گرفته شود و هارد دیسک تعویض شود یا خیر ... شما در همه سیستم عامل ها ابزارهای گرافیکی و خط فرمانی دارید که می توانید خروجی SMART هارد دیسک را مشاهده کنید. امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات