امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

تفاوت Hardware و Firmware در چیست؟

Hardware (سخت افزار) و Firmware (سفت افزار یا میان افزار ) دو اصطلاح رایج در دنیای تکنولوژی امروزی است و ویژگی های خاص آنها تفاوت های کلیدی شان را به روشنی میتواند مشخص کند.داشتن دانش پایه و تعریف دقیق و بی ابهام از هر دوی این اصطلاحات برای یک توسینسو ضروری میباشد.اصطلاح Hardware اشاره به واحد های مکانیکی دارند که درون یک دستگاه یکپارچه شده اند و در دسته بندی تجهیرات دیجیتال قرار میگیرند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. خلاصه :

تفاوت Hardware و Firmware در چیست؟

به عنوان مثال پردازنده ، مادربورد ، حافظه رم ، دستگاه های جانبی (فلش مموری و یا دیسک ها) ، کارت صدا ، دستگاه های ورودی / خروجی و همچنین گجت های الکترونیکی همه و همه سخت افزار یا همان Hardware میباشند.واحد های مکانیکی به تنهایی نمیتوانند کار کنند و برای فعالیت شان نیاز دارند برنامه نویسی شوند.برنامه نویسی برای این سخت افزار ها مجموعه ای از دستورالعمل ها را تعریف میکند که عملیات خاصی را با توجه مکانیزم کاری شان به انجام برسانند.

تفاوت Hardware و Firmware در چیست؟

ما با تعداد بسیاری از نرم افزار ها که به صورت روزمره از آنها استفاده میکنیم آشنا هستیم.مثلا MS-Word یک نرم افزار پردازشگر متن است که به گونه ای برنامه نویسی شده است تا بر اساس متن را کلمات و متون را پردازش کند.چرخه کاری یک دیوایس توسط برنامه نویسی و فریمورک ها که برنامه های مختلفی را برای انجام کار های مختلف فراخوانی میکند استفاده میشود.Program ها یا برنامه ها توسط زبان های برنامه نویسی نظیر C و یا Java کدنویسی میشوند.

Firmware به عنوان دسته بندی خاصی از برنامه نویسی قرار میگیرد.برنامه نویسی نیازمند انجام دادن هر وظیفه ای بوسیله پردازنده های متعدد از یک دیوایس است و این برنامه نویسی درون حافظه ای به نام ROM یا Read Only Memory یکپارچه میشود.این بسته نرم افزاری که سخت افزار یا Hardware را کنترل میکند Firmware نام دارد.پس Firmware را میتوان به سادگی یک کد معرفی کرد که با سخت افزار های خاصی سازگاری دارد و در قالب کد های باینری کار میکند.

تفاوت Hardware و Firmware در چیست؟

Firmware را میتوانید به عنوان یک سیستم عامل بسیار کوچک وظیفه کنترل اجزای مختلف سخت افزار را دارد نیز از آن یاد کنید.زمانیکه در اینترنت گشت و گذار میکنید ما از دستگاهی مثل Modem برای متصل شدن به اینترنت استفاده میکنیم.سیستم عاملی که بر روی دستگاه ما نصب شده است بوسیله درایور با Modem ارتباط برقرار میکند.پردازنده ای که بر روی Modem نصب شده است دارای Firmware مربوط به خود است که مسئول کنترل انتقال داده بین وب و ایستگاه های کاری است.

تفاوت Hardware و Firmware در چیست؟

نمونه دیگری از Firmware ها که امروزه در اطراف ما وجود دارد در تلفن های موبایل ، ماشین های لباسشوئی ، اجاق های مایکروویو و ... یافت میشوند.Firmware ها معمولا نیاز به برنامه نویسی مجدد ندارند مگر اینکه چاره ای جز این کار نداشته باشند.تولید کنندگان دستگاه هایی مانند Modem های ADSL هر چند وقت یکبار به دلیل ارائه قابلیت های جدید و یا مشکلات موجود در برنامه نویسی Firmware آپدیت های جدیدی از Firmware ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهند.

خلاصه :

  1. بر خلاف Firmware یا میان افزار ، Hardware یک موجودیت فیزیکی است و در برابر ضربه های فیزیکی آسیب پذیر است
  2. Hardware نیاز به برنامه برای کار کردن دارد اما Firmware خود یک برنامه است
  3. Hardware بدون Firmware نمیتواند کار کند در حالیکه Firmware بر روی Hardware کار میکند
  4. Hardware میتواند مجددا برنامه نویسی شود اما Firmware در شرایط خاص نیاز به برنامه نویسی مجدد دارد

امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات