امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

خوشه داده یا Data Cluster چیست؟

قبلا به صورت مفصل در توسینسو درمورد اینکه سکتور چیست صحبت کرده ایم حال در این مطلب میخواهیم درباره اینکه Cluster چیست صحبت کنیم. همانطور که در قبلا نیز در مقاله مربوط به سکتور عنوان کرده ایم سکتور کوچکترین واحد ذخیره سازی اطلاعات است که در دستگاه های ذخیره سازی نظیر دیسک های HDD و SSD قابل دسترسی میباشد. به گروهی از سکتور ها که داخل فایل سیستم یک فایل را تشکیل میدهند Cluster یا Allocation Unit (واحد تخصیص) میگویند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

به عبارت دیگر ، اندازه ی کلاستر یک فایل سیستم کوچکترین فضایی از یک فایل است که در دستگاه ذخیره سازی اشغال شده است. اندازه سکتور یا sector size رایج برابر 512 بایت میباشد و اندازه کلاستر یا Cluster size رایج 8 برابر اندازه سکتور میباشد که با ضرب 8 در 512 اندازه کل سکتور های یک Cluster بدست می آید که برابر 4096 بایت میشود. البته اصطلاح Cluster در سیستم عامل DOS نسخه 4 به Allocation Unit تغییر یافت اما در هر حال اصطلاح Cluster امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

بیشتر فایل ها نیاز به تعداد زیادی Cluster دارند به این معنی که محتویات فایل در سراسر Cluster های روی درایو پخش میشوند. غالبا داده ها باید در بلوک های متناوب نوشته شوند تا محتویات فایل در یک مکان فیزیکی در دیسک ذخیره شوند. در هر حال وقتی که هارد درایو شروع به پر کردن میکند ممکن است کلاستر های همجوار کافی روی هارد دیسک موجود نباشد

از این رو داده ها بایستی در موقعیت های مختلفی از دیسک ذخیره سازی نوشته شوند که نتیجه این عمل Fragmentation داده ها میشود و در نهایت سرعت Read & Write هارد دیسک ما کاهش می یابد. نکته اینکه اولین کلاستر از یک فایل در فولدر آن ذخیره میشود. ما همچنین با کاهش سایز کلاستر میتوانیم در افزایش دادن ظرفیت فضای دیسک کمک کنیم. امیدوارم این موضوع به خوبی برایتان جا افتاده باشد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات