امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

کارت پست | POST Card چیست؟ معرفی کارت تست POST کامپیوتر

تست POST چیست؟ کارت پست چیست؟ POST Test Card یک ابزار کوچک برای تشخیص مشکلات بوت شدن سیستم عامل در طول فرآیند POST یا Power On Self Test میباشد. این ابزار با کد هایی که تولید میکند نشان میدهد که مشکل مربوط به کدام بخش از سخت افزار میباشد. کد های تولید شده توسط POST Test Card در اصطلاح POST codes نام دارد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

ارور های نشان داده شده توسط POST codes میتواند مربوط به حافظه رم ، هارد دیسک ، کیبورد و ... باشد. خوب اگر مشکل مربوط به کارت گرافیک نباشد و در طول فرآیند بوت کارت گرافیک باموفقیت بتواند این تست را پشت سر بگذارد و در این حین ارور مربوط به یکی دیگر از سخت افزار ها باشد ( مثل کیبورد ) ، ارور در صفحه نمایش نشان داده میشود. این نوع از ارور دیگر مانند POST code نیست بلکه متن ارور در صفحه نمایش مانیتور کاملا قابل خواندن است و علنا به شما میگوید که مشکل از کدام سخت افزار است.

وب سایت توسینسو

POST test card با نام های دیگری نظیر POST cards ، POST diagnostic cards و checkpoint cards نیز شناخته میشوند. اکثر POST card ها مستقیما به اسلات موجود در مادربورد متصل میشوند اما انواع دیگری نیز دارند که بصورت اکسترنال توسط پورت سریال یا موازی به سیستم متصل میشوند. در طول فرآیند POST یک کد دو رقمی تولید میشود که معمولا روی پورت به شکل 0x80 خوانده میشود.

برخی از POST card ها شامل جامپر هایی هستند که به شما اجازه میدهند که پورتی که کد را میخواند را تغییر دهید، این به این دلیل است که بعضی از کارخانه های سازنده از پورت متفاوتی استفاده میکنند. این کد در طول هر مرحله تشخیص عیب از بوت شدن سیستم تولید میشود. بعد از اینکه هر قطعه از سخت افزار سیستم از لحاظ سلامتی چک شد قطعه بعدی مورد تست و بررسی قرار میگیرد. حال اگر اروری نشان داده شود جریان بوت شدن سیستم متوقف میشود و کد خطا نمایش داده میشود.

بدیهی است که شما بایستی نام وبسایت شرکت سازنده BIOS کامپیوترتان را بدانید تا بتوانید مفهوم کد های تولید شده توسط کارت POST را تحلیل کنید. برخی از وبسایتها، مانند Post Code Master و BIOS Central، لیستی از فروشندگان BIOS و کد خطاهای مربوط به POST خود را دارند.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات