امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

Volume Label چیست؟ بررسی مفهوم VL در درایوهای ویندوز

Volume Label که گاها Volume Name هم به آن میگویند یک نام منحصر بفرد است که به هارد دیسک ، Drive یا پارتیشن ، دیسک و .. اختصاص داده میشود. در سیستم عامل ویندوز تعیین Volume Label برای یک درایو الزامی نیست اما بهتر است تا برای درایو یک Volume Label تنظیم کرد تا راحت تر بتوان آن درایو را از سایر درایو ها متمایز کرد. Volume Label یک درایو در هر زمان قابل تغییر دادن است اما اصولا در هنگام فرمت کردن یک درایو به آن اختصاص داده میشود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

برخی محدودیت ها هنگام تعیین Volume Label وجود دارد که بر اساس نوع سیستم فایل مشخص میشود. به عنوان مثال در سیستم فایل NTFS نمیتوان بیشتر از 32 کاراکتر برای Volume Label استفاده کرد و حتی نمیتوان از Tab space نیز استفاده کرد. در سیستم فایل های FAT نیز حداکثر تا 11 کاراکتر میتوان برای Volume Label استفاده کرد و از کاراکتر های * ? . , ; : / \ | + = < > [ ] نیز نمیتوان استفاده کرد و همچنین از Tab space نیز نمیتوان استفاده کرد. نکته اینکه در هر دو سیستم فایل NTFS و FAT میتوان برای تعیین Volume Label از کلید Space استفاده کرد.

 

وب سایت توسینسو

در سیستم فایل NTFS اگر Volume Label را به طور مثال Music در نظر بگیریم همان Music نشان داده میشود اما اگر همین نام را در سیستم فایل FAT بکار ببریم همه حروف Capital خواهند شد یعنی در این مثال MUSIC نمایش داده خواهد شد. همانطور که عنوان کردیم تعیین Volume Label در شناسایی یک درایو بر اساس محتوای آن بسیار به ما کمک میکند مثلا اگر داخل یکی از درایو هایتان تنها فیلم قرار دادید میتوانید Volume Label آن را Movies یا Films و ... بگذارید و به همین ترتیب میتوانید بدون توجه کردن به اینکه آن درایو درایو D است یا E و ... آن درایو را به سرعت شناسایی کنید.

طبق معمول دو روش برای تغییر دادن Volume Label یک درایو وجود دارد و آن این است که یا با محیط GUI ( کنسول Disk Management یا Windows Explorer ) این کار را انجام دهیم یا از طریق خط فرمان CLI یا CMD ویندوز. ساده ترین راه برای پی بردن به Volume Label وجود دارد و آن این است که در CMD دستور VOL را تایپ کنیم تا Volume Label را به ما نمایش دهد.

از طریق کنسول Disk Management ویندوز نیز میتوانید Volume Label درایو مورد نظر را مشاهده کنید برای اینکار کافیست در RUN تایپ کنید Diskmgmt.msc تا کنسول Disk Management برایتان باز شود سپس روی یکی از درایو هایتان راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید و در جلوی آیکون درایو Volume Label را میتوانید مشاهده کنید و در صورت نیاز میتوانید آنرا تغییر دهید.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم از طریق نرم افزار های 3rd Party هم میتوانید Volume Label را تغییر دهید اما ساده ترین شان راه هایی که است که عنوان کردیم.نکته ای که خوب است عنوان کنم این است که Volume Label در disk parameter block ذخیره میشود که خود نیز در volume boot record ذخیره میشود. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات