امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش تغییر Drive Letter ویندوز به زبان ساده

چگونه Drive Letter یک درایو را در ویندوز تغییر دهیم ؟ هنگامی که یک فلش درایو ، هارد دیسک اکسترنال ، دیسک SSD ، درایو نوری و ... به سیستم ویندوزی تان متصل میکنید یک Letter یا حرف الفبای انگلیسی به آن اختصاص داده میشود و یا پارتیشن هایی که در ویندوز در اختیار دارید نیز به همین شکل. این Letter ها ممکن است در ظاهر ثابت و بدون امکان تغییر دادن به نظر برسند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اما در حقیقت اینطور نیست. شما ممکن است بخواهید یک هارد دیسک اکسترنال یا هر دستگاه جانبی دیگر که به سیستم متصل میکنید با یک Drive Letter خاص نمایش داده شوند. در هر صورت کنسول مدیریتی Disk Management ویندوز به شما امکان انجام این کار را به راحتی به شما رائه میکند. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که متاسفانه شما امکان تغییر دادن Drive Letter پارتیشنی که روی آن سیستم عامل ویندوز نصب شده است را ندارید.که معمولا این Drive Letter حرف C میباشد.

وب سایت توسینسو

تغییر دادن Drive Letter کمتر از چند دقیقه زمان نمیبرد برای انجام این کار با فشردن کلید های ترکیبی Windows + R پنجره RUN را باز کنید و تایپ کنید Diskmgmt.msc تا کنسول مدیریتی Disk Management باز شود بعد روی یکی از پارتیشن هایتان راست کلیک کرده و گزینه ...Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده روی دکمه Change کلیک کنید بعد در قسمت :Assign the following drive letter میتوانید Drive Letter دلخواهتان را از لیست Letter های موجود در لیست انتخاب کنید بعد روی OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود. نگران این موضوع نباشید که Drive Letter ای که انتخاب میکنید توسط درایو دیگری در حال استفاده است زیرا هر Drive Letter ای که از آن مجاز نیستید استفاده کنید را ویندوز به طور خودکار در لیست Letter های موجود نشان نخواهد داد. اگر بعد از انتخاب کردن Drive Letter و زدن دکمه OK با پیغامی مانند زیر مواجه شدید ...

If you have software installed to this drive, the software may stop working properly after changing the drive letter.

این پیغام بیانگر این است که اگر درون درایوی که میخواهید Drive Letter آن را تغییر دهید نرم افزار یا برنامه ای نصب شده است ممکن است از این به بعد نرم افزارهایتان کار نکند. البته نگران این موضوع نباشید چون بیشتر کاربران از ویندوز های 7 به بالا استفاده میکنند و این مشکل تا حدی در ویندوز های جدید برطرف شده است. اما اگر هنوز هم از ویندوز های XP و Vista استفاده میکنید ممکن است این کار نتیجه خوبی نداشته باشد. حال در هر صورت اگر گزینه OK را انتخاب کردید و پیغام را نادیده گرفتید مجبورید نرم افزار را دوباره نصب کنید.

  • نکته مهم: اگر Drive Letter پارتیشن ویندوز یا همان درایو C را تغییر دادید مجبورید تا یک ویندوز تر و تمیز را دوباره روی سیستم تان نصب کنید.

امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات