امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

چه زمانی کامپیوتر را دیفرگ ( Defrag ) کنیم؟

چه زمانی هارد دیسک را باید دیفرگمنت ( Defragment ) کرد؟ از کجا بدانیم هارد دیسک باید دیفرگ بشود یا خیر؟ قبلا در توسینسو بصورت مفصل در خصوص Fragmentation و Defragmentation در هارد دیسک صحبت کرده ایم حال میتواند در ذهن شما سئوال ایجاد شود که چه اوقاتی باید هارد دیسک خود را Defrag کنیم. از این رو در این مطلب قصد داریم درباره این موضوع با شما صحبت کنیم.خب البته که فرآیند Defrag کردن هارد دیسک یک امر سلیقه ای نیست و قطعا بستگی به نوع و میزان استفاده از کامپیوتر دارد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اگر شما یک کاربر آماتور کامپیوتر هستید و از کامپیوتر برای بازی کردن گیم ، گشت و گذار در وبسایت ها ، ارسال ایمیل و ... استفاده میکنید defragment کردن هارد دیسک هر ماه یکبار ایده آل است. اما اگر شما یک کاربر حرفه ای کامپیوتر هستید و بیشتر از 8 ساعت در روز از کامپیوتر استفاده میکنید باید defragment کردن هارد دیسک را هر دو هفته یکبار انجام دهید. هر زمان که دیسک تان بیشتر از 10 درصد Fragment شد باید آنرا Defragment کنید.

همچنین اگر کامپیوتر شما کند شده است شما باید هارد دیسک تان را Defrag کنید زیرا Fragment شدن داده ها روی هارد دیسک به شدت میتواند سیستم شما را کُند کند. برای انجام Defragment کردن هارد دیسک این مقاله را بخوانید. توجه داشته باشید که در ویندوز های XP به بعد شما میتوانید فرآیند Defrag کردن هارد دیسک را Schedule یا زمان بندی کنید و هر وقت که زمانش رسید ویندوز به طور خودکار این کار را انجام دهد.

وب سایت توسینسو

نکته اینکه اگر از ویندوز ویستا استفاده میکنید و defragment کردن هارد دیسک به طور خودکار فعال بود شما باید آنرا غیر فعال کنید. شاید پیش خودتان فکر کنید که سیستم عامل ویندوز دیسک های SSD را که هیچ گونه قطعه متحرکی ندارند Defrag نمیکند، اما در واقع حقیقت این چنین نیست.

فایل سیستم های درون دیسک SSD تان نیز نیاز به Defrag شدن دارند و این امر توسط سیستم عامل ویندوز هر ماه یکبار بصورت پیشفرض انجام میشود. هدف از این کار به حداکثر رساندن کارایی و طول عمر دیسک SSD تان میباشد. اگر شما کلاََ قابلیت Defragmentation را در دیسک SSD غیرفعال کنید ریسک به حداکثر رسیدن میزان Fragmentation متادیتا های فایل سیستم هایتان را پذیرفته اید که این به نوبه خود میتواند برای شما دردسرساز باشد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات