امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش غیرفعال کردن سخت افزار در ویندوز به سادگی آب خوردن

چگونه یک سخت افزار را در ویندوز غیرفعال ( Disable ) کنیم ؟ شما شاید بخواهید یک دستگاه که به کامپیوتر ویندوزی تان متصل است از منابع سیستمی و همچنین انرژی برق استفاده نکند یا بعبارتی غیر فعال و خاموش باشد یا شاید بخواهید در یک پروسه رفع اشکال موقتاََ دستگاه را غیر فعال کنید. هنگامی که یک دستگاه سخت افزار را در سیستم عامل ویندوز غیرفعال میکنید ویندوز و همچنین سایر نرم افزار ها نمیتوانند از آن دستگاه استفاده کنند در اکثر سیستم های ویندوزی هیچ دستگاهی به طور پیشفرض غیر فعال نیست. اما شما میتوانید به ترتیب مراحل زیر یک دستگاه را در ویندوز غیر فعال کنید. ما در این آموزش از ویندوز 10 استفاده میکنیم. اگر ویندوز شما 8.1 یا 7 باشد نیز میتوانید ادامه این مطلب را بخوانید ...

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو
  1. با فشردن کلید های ترکیبی Windows + R پنجره RUN را باز کنید و تایپ کنید Devmgmt.msc تا کنسول Device Manager ویندوز باز شود. این کار را با جستجو کردن Devmgmt.msc نیز میتوانید انجام دهید. همچنین اگر از ویندوز 8.1 یا 10 استفاده میکنید با راست کلیک کردن روی لوگوی ویندوز و انتخاب Device Manager نیز به نتیجه میرسید. راه دیگر هم باز کردن Control Panel و انتخاب Device Manager میباشد.
  2. بعد از باز شدن کنسول Device Manager دستگاهی که میخواهید آنرا غیر فعال کنید را بیابید.
  3. بعد از پیدا کردن دستگاه مورد نظر روی آن راست کلیک کرده و Disable را بزنید.
  4. بعد از زدن Disable یک پیغام بصورت ? Disabling this device will cause it to stop functioning. Do you really want to disable it نمایش داده میشود که بیانگر این است که غیر فعال کردن این دیوایس یا دستگاه باعث عدم کارکرد آن میشود آیا میخواهید آنرا غیر فعال کنید ؟ ما هم میگیم بله و روی Yes کلیک میکنیم. بعد روی دکمه Ok هم کلیک میکنیم. همانطور که مشاهده میکنید یک آیکون سیاه رنگ روی دستگاهی که آنرا غیرفعال کرده اید ظاهر شده است که نشانگر این است که دستگاه به صورت Down در آمده و قادر به فعالیت نیست.

نکته: برای اینکه کاملاََ مطمئن شوید که دستگاه غیر فعال شده است و کار نمیکند میتوانید روی آن دستگاه راست کلیک کنید و Properties را بزنید حالا در سربرگ General در داخل کادر Device status یک عبارت مشابه (This device is disabled. (Code 22 مشاهده خواهید کرد که حاکی از آن است که دستگاه مورد نظر غیر فعال شده است.

5- کار تمام است و میتوانید از کنسول Device Manager خارج شوید. توسینسو باشید


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات