امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

WHQL چیست؟ لابراتوار کیفیت سخت افزار ویندوز

Windows Hardware Quality Labs یا به اختصار WHQL یک لابراتوار اختصاصی شرکت مایکروسافت برای تست سالم و معتبر بودن درایور های سخت افزاری ویندوز است. در این لابراتوار شرکت مایکروسافت درایور های سخت افزاری که برای ویندوز نوشته شده اند را مورد بررسی قرار میدهد و اگر درایور از آزمون اعتبار سنجی را با موفقیت پاس کرد درایور آن سخت افزار از نظر شرکت مایکروسافت معتبر بوده و آن درایور در اصطلاح Sign میشود و در صورت نصب کردن آن در ویندوز به شما هیچ خطایی نشان داده نمیشود

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

و با خیال راحت میتوانید آنرا در ویندوز نصب کنید. وقتی درایور سخت افزار از آزمون WHQL مایکروسافت با موفقیت بیرون می آید شرکت سازنده آن سخت افزار روی سخت افزارش برچسب یا لوگوی ویندوز را میزند که نشان میدهد درایور این سخت افزار از سوی شرکت مایکروسافت Certified شده است. در زیر نمونه ای از این Label یا لوگو را مشاهده میکنید.

وب سایت توسینسو

محصولاتی که از سوی شرکت مایکروسافت Certified شده اند و صاحب لوگوی ویندوز هستند در لیست محصولات سخت افزاری سازگار با ویندوز قرار میگیرند. علاوه بر سخت افزار و نرم افزار، درایور های دستگاه نیز معمولا مورد آزمایش قرار می گیرند و در لابراتوار WHQL توسط شرکت Microsoft تایید میشوند. شما احتمالا هنگامی که با Driver ها کار می کنید با WHQL رو به رو می شوید. اگر درایور سخت افزار شما در لابراتوار WHQL مایکروسافت مورد تایید قرار نگرفته باشد هنوز هم میتوانید آن درایور را در ویندوز نصب کنید اما هنگام نصب درایور یک پیغام با مضمون اینکه این درایور توسط شرکت مایکروسافت Certified نشده است مواجه میشوید. متن پیغام WHQL هنگام نصب درایور Sign نشده به یکی از دو شکل زیر است :

The software you are installing has not passed Windows Logo testing to verify its compatibility with Windows.

نرم افزاری که شما دارید نصب میکنید از آزمون لوگوی ویندوز (WHQL) برای مورد تایید قرار گرفتن آن با سازگاری با ویندوز با موفقیت عبور نکرده است.

Windows can't verify the publisher of this driver software.

ویندوز نمیتواند ناشر این درایور نرم افزاری را تایید کند.

وب سایت توسینسو

نسخه های مختلف ویندوز در مواجهه با پیغام های بالا به گونه های متفاوت برخورد میکنند .. درایور های Unsigned در هنگام نصب شدن در ویندوز XP با پیغام هشدار همراه هستند. ویندوز Vista و نسخه های جدیدتر ویندوز نیز بهمین ترتیب عمل میکنند اما با یک استثناء که اگر درایور سخت افزار مربوطه توسط شرکت سازنده آن Sign شده باشد هنگام نصب درایور هیچ پیغام هشداری نشان داده نمیشود، حتی اگر از آزمون WHQL مایکروسافت را نیز نگذرانده باشد.

اما توجه کنید که در این صورت شرایط آن این است که شرکت سازنده سخت افزار بایستی امضای دیجیتال و منبع آن را مورد تایید قرار دهد. در یک وضعیت مشابه ممکن است حتی درایوری که از طرف شرکت مایکروسافت Certified شده است نیز هنگام نصب با پیغام هشدار همراه میشود. در آخر عنوان کنم که بعضی از درایور های از تست WHQL قبول شده توسط Windows Update ارائه میشوند اما در هر حال همه آنها را شامل نمیشوند. شما علاوه بر نصب درایور های معتبر و دارای گواهی از شرکت های سازنده معتبر همچون ASUS ، NVIDIA و ... از نرم افزار رایگان Driver Booster نیز میتوانید برای آپدیت کردن درایور های پاس شده در آزمون WHQL مایکروسافت استفاده کنید.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات