امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

اورکلاک | OverClock چیست؟ معرفی مزایا و معایب اورکلاک کردن CPU

اورکلاکینگ | Overclocking در CPU چیست؟ اینکه یک CPU ارزان قیمت بخرید و با Overclock کردن آن عملکرد و کارایی آنرا افزایش دهید ممکن است جوابگوی کار شما باشد اما مشکلات ناشی از آنرا هم باید در نظر بگیرید. شما براحتی و با کمی تلاش میتوانید CPU سیستم تان را Overclock کنید اما تشخیص نشانه های گرم شدن بیش از حد قطعات و آسیب دیدن قطعات کار یک فرد حرفه ای و با تجربه است. در این مطلب به برخی از مزایا و معایب Overclock کردن CPU کامپیوتر میپردازیم. بعد از مطالعه این مطلب به درستی میتوانید تصمیم بگیرید که CPU کامپیوترتان را Overclock کنید یا خیر.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

Overclocking چیست ؟

قبل از بحث در مورد Overclocking بایستی یک تعریف از Overclock داشته باشیم. Overclock روشی برای بدست آوردن عملکرد بیشتر از یک قطعه سخت افزار (CPU) نسبت به آنچه که شرکت سازنده آن برای آن در نظر گرفته است. با افزایش دادن ولتاژ کاری CPU میتوان آنرا Overclock کرد. برای Overclock کردن CPU به هیچ سخت افزار یا نرم افزار جداگانه ای نیاز نیست و تنها از طریق تنظیمات BIOS مادربورد سیستم میتوان آنرا انجام داد.

وب سایت توسینسو

Overclock کردن CPU برای کامپیوتر هایی که برای مصارف سبک یا مالتی مدیا (مانند گشت گذار در اینترنت ، استفاده از نرم افزار های سبک) استفاده میشوند نیاز نیست اما برای گیمر ها و کاربران حرفه ای کامپیوتر Overclocking راه خوبی برای بدست آوردن سرعت و عملکرد بیشتر از کامپیوتر است.

مزایای Overclocking چیست؟

در واقع Overclocking تنها یک مزیت دارد و آن هم بدست آوردن عملکرد بیشتر از CPU است. به همین دلیل است که گیمر ها و همچنین حرفه ای های کامپیوتر CPU و GPU کامپیوترشان را آورکلاک میکنند. زمانیکه ولتاژ کاری CPU و یا GPU را افزایش میدهید کار های گرافیکی سریعتر انجام میشوند و زمان پاسخ دهی بین برنامه ها و نرم افزار ها کاهش می یابد.

معایب Overclocking چیست؟

بزرگترین مشکلی که Overclock کردن به همراه دارد کاهش طول عمر قطعات سخت افزاری میباشد. شما میتوانید CPU ، GPU ، RAM و مادربورد را با افزایش دادن ولتاژ کاری آنها Overclock کنید اما افزایش ولتاژ کاری این قطعات به مرور موجب آسیب رساندن به آنها با گرم شدن بیش از حد قطعات میشود و از آنجا که این قطعات الکترونیکی هستند گرمای زیاد به مدارات آنها آسیب میرساند. همانطور که میدانید CPU کامپیوتر در زیر یک Heat sink قرار دارد و روی Heat sink هم یک عدد فن خنک کننده قرار گرفته است تا گرمای ناشی از CPU را گرفته و به هوا پخش کند.

این اجزا به خوبی با هم کار میکنند تا دمای CPU را پایین نگه دارند زمانیکه CPU را Overclock میکنید معمولاََ فن و Heat sink نمیتوانند گرمای CPU را به خوبی مهار کنند. به همین دلیل گیمر ها و کاربران حرفه ای کامپیوتر به هنگام افزایش دادن ولتاژ CPU احتیاط زیادی میکنند. Water cooling یا خنک کننده مایع جایگزین گران قیمتی برای Heat sink میباشد

اما این یک روش بسیار خوب و کارامد برای خنک نگه داشتن CPU آورکلاک شده است. سیستم خنک کننده مایع سیستمی است که از لوله ها و آب سرد برای خنک کردن CPU استفاده میکند. گرما از طریق سیستم خنک کننده جذب آب سرد شده و از طریق پمپ مخصوص آن به هوا پخش میشود. مایع آب دوباره خنک میشود و دوباره از طریق لوله ها بازیافت میشود و این چرخه از سر گرفته میشود.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات