امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

کش CPU چیست؟ بررسی CPU Cache یا حافظه کش پردازنده به زبان ساده

کش سی پی یو چیست؟ Processor Cache چیست؟ حافظه Cache یا کش یک ناحیه خاص از حافظه بسیار سریع اتصال یافته به پردازنده سیستم یا CPU است. CPU با سرعت بسیار زیاد نسبت به اینکه به حافظه RAM دستور فراخوانی اطلاعات را بدهد میتواند به حافظه کش خود مراجعه کند و به اطلاعات دسترسی پیدا کند. نحوه عملکرد حافظه کش بدین صورت است که داده ها را که توسط CPU مورد استفاده قرار میگیرد کنترل میکند و یک کپی از داده های اخیر را که مکرراََ مورد استفاده قرار میگرفتند را در خود نگهداری میکند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

از آنجا که نرم افزار ها و برنامه های موجود در سیستم عامل از برخی از اطلاعات بصورت مشترک استفاده میکنند و CPU بایستی هر دفعه آنرا از حافظه RAM فراخوانی بکند در همین حین حافظه کش پردازنده هوشمندانه عمل کرده و یک کپی از اطلاعاتی که به طور مکرر توسط CPU مورد استفاده قرار میگیرند را در حافظه کش خود ذخیره میکند تا CPU بهترین نحوه پاسخ دهی را برای پردازش دستورالعمل ها ارائه دهد.

قبل از اینکه پردازنده یا CPU سیستم اطلاعاتی را از حافظه RAM برای پردازش درخواست بکند ابتدا به حافظه کش خود که نزدیک ترین و سریعترین حافظه برای اوست را نگاه میکند تا ببیند که آیا اطلاعات درخواستی در کش خود موجود است یا خیر اگر موجود بود اطلاعات درخواستی مورد پردازش قرار میگیرد در غیر این صورت CPU به حافظه های دیگر از جمله حافظه اصلی سیستم یا RAM مراجعه میکند.

توجه کنید که کش ها در CPU سه نوع هستند که به حافظه های L2 Cache ، L1 Cache و L3 Cache معروف هستند یک مقاله مفصل تحت عنوان تفاوت بین L1 و L2 و L3 در CPU Cache چیست ؟ توسط مهندس نصیری عزیز در توسینسو تهیه شده است که میتوانید در صورت تمایل آنرا مطالعه کنید. پیروز ، موفق و ITPRO باشید!


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات