امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

ایپرام یا EPROM چیست؟ به زبان بسیار ساده

حافظه EPROM چیست؟ EPROM یا Erasable Programmable Read Only Memory ( حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی و پاکسازی ) تراشه حافظه ی غیر فرار و قابل نوشتن است که در سال 1971 توسط شخصی به نام Dov Frohman اختراع شد. حافظه EPROM اگر در معرض نور فرابنفش قرار بگیرد اطلاعات درونش حذف میشود و در صورت نیاز دوباره قابل نوشتن و Program کردن میشود. در غیر این صورت به دلیل حافظه بسیار کم آن نمیتوان داده ای روی آن نوشت و ذخیره کرد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تولید کنندگان حافظه EPROM از EPROM زمانی استفاده میکنند که اطلاعات محتوی آن در صورت نیاز تغییر داده شود. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید تراشه EPROM از یک روزنه ی دایره ای شکل از جنس کریستالی ( نه شیشه ای ) قابل مشاهده است نکته اینکه در معرض دید قرار گرفتن تراشه EPROM به این دلیل است که با تابش نور برابنفش داده های آن از بین برود و دوباره قابل Programming یا برنامه ریزی شود. لازم به دکر است که حافظه EPROM از حافظه RAM سیستم کندتر عمل میکند زیرا میانگین دسترسی حافظه EPROM به داده ها حدود 130 نانوثانیه است.

وب سایت توسینسو

فرآیند Programming یا برنامه ریزی روی حافظه EPROM در اصطلاح فنی BURNING نام دارد و دستگاهی که آن کار را انجام میدهد EPROM burner نام دارد. امروزه حافظه های EPROM توسط حافظه های EEPROM یا Electrically EPROM جایگزین شده است که بدون هیچ دردسر و زحمتی میتوان آنرا پاک کرد و لازم نیست که تراشه را از محلش جا به جا کرد. نکته اینکه تراشه های BIOS از نوع EEPROM هستند.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات