امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

ان وی رم | NVRAM چیست؟ معرفی Non-Volatile Random Access Memory

NVRAM چیست؟ چند نوع NVRAM داریم؟ مزایا و معایب استفاده از NVRAM چیست؟ NVRAM یا به اختصار Non-Volatile Random Access Memory ( حافظه دسترسی تصادفی غیر فرار ) حافظه ای است که در زمان نبود جریان برق در کامپیوتر اطلاعات آن حفظ میشود و از بین نمیرود. توجه کنید که NVRAM یک نوع دسته بندی بر اساس غیر فرار بودن حافظه است و تنها مختص به یک حافظه ذخیره سازی نمیشود. امروزه بهترین مثال ها از حافظه های نوع NVRAM حافظه فلش درایو است که به آن Jump Drive نیز میگویند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

ان وی رم | NVRAM چیست؟ معرفی Non-Volatile Random Access Memory

NVRAM در دستگاه هایی مانند کامپیوتر ها ، چاپگر ها ، اتومبیل ها ، کارت های هوشمند و سایر دستگاه ها که نیاز به ذخیره سازی تنظیمات به صورت دائمی را دارند یافت میشود. توجه کنید که حافظه RAM کامپیوتر شما یک حافظه Volatile یا فرار است به این معنی که اگر برق کامپیوتر قطع شود اطلاعات حافظه RAM از بین میرود. اگر چه حافظه هایی مانند ArxCis-NV نیز وجود دارند که RAM هایی از نوع غیر فرار هستند اما این نوع حافظه ها گران قیمت هستند و در کامپیوتر های سرور مورد استفاده قرار میگیرند و چیزی نیست که شما در کامپیوتر های خانگی تان از آن استفاده کنید.

ان وی رم | NVRAM چیست؟ معرفی Non-Volatile Random Access Memory

انواع NVRAM ها

امروزه انواع مختلفی از حافظه های NVRAM برای کامپیوتر ها وجود دارند. به عنوان مثال RTC یا Real-Time Clock در مادربورد کامپیوتر شما یک مدارمجتمع است که از باتری CMOS برای تامین انرژی برقش برای ذخیره سازی تنظیمات ساعت سیستم استفاده میکند. مثال دیگری از حافظه های NVRAM حافظه EEPROM میباشد که برای BIOS کامپیوتر ها مورد استفاده قرار میگیرد. حتی هارد دیسک و دستگاه های ذخیره سازی شما نیز جزء NVRAM ها میباشد. Ferroelectric RAM یا FeRAM یا FRAM ها و همچنین Magneto resistive RAM یا MRAM ها نیز نوعی NVRAM هستند که برای کاربرد های دیگر استفاده میشوند.

مزایای NVRAM ها

NVRAM ها معمولاََ دارای قطعات مکانیکی نیستند و غالباََ از حافظه های فرار برای انجام عملیات خواندن و نوشتن سریعتر هستند. همچنین دارا بودن قطعات مکانیکی کمتر NVRAM ها از انرژی برق کمتری استفاده میکنند.

معایب NVRAM ها

همانطور که دانستید برخی از NVRAM ها نظیر حافظه EEPROM برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت طولانی مدت به یک باتری نیاز دارند که عمر باتری نیز محدود است. همانطور که میتوان روی فلش مموری ها اطلاعات را ذخیره کرد و امکان از دست دادن یا خراب شدن بخشی از اطلاعات نیز وجود دارد از این حافظه های NVRAM نیز از این عیب مستثنا نیستند


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات