امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

تفاوت حافظه EEPROM با حافظه EPROM در چیست ؟

حافظه EPROM یا Erasable Programmable Read Only Memory ( حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی و پاکسازی ) یک اختراع عالی بود که به برنامه نویسان نوید این را داد که بتوانند بدون اینکه حافظه را تعویض کنند روی همان حافظه (EPROM) داده های خود را بنویسند. تکنولوژی که قبل از تراشه EPROM ساخته شده بود (PROM) به استفاده کنندگان این امکان را نمیداد که داده های ذخیره شده روی تراشه را حذف کنند

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

به همین دلیل به یکی از حافظه های محبوب در زمان خودش تبدیل شده بود. حافظه EPROM به برنامه نویسان سخت افزاری این امکان را فراهم میکرد که برنامه خود را در تراشه Program کنند و آنرا آزمایش کنند و زمانی که باگی درون برنامه یافت شد بتوانند برنامه را کلاََ از روی تراشه حافظه پاک کنند و نسخه تغییر یافته و بهبود یافته را دوباره روی تراشه EPROM پروگرم یا برنامه نویسی کنند.

پاک کردن داده ها از روی تراشه EPROM با در معرض نور فرابنفش (UV) قرار دادن روزنه ای که در قسمت وسط حافظه EPROM قرار دارد انجام میگیرد. نور فرابنفش همچنین در نور خورشید نیز یافت میشود همانطور که در تصویر اول میبینید تراشه EPROM با یک تکه پلاستیک از جنس کوارتز یا کریستال پوشانده شده که به طور تصادفی با در معرض نور فرابنفش قرار گرفتن اطلاعات آن پاک نشود.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

اگر چه تراشه EPROM پیشرفت زیادی در صنعت حافظه ها در زمان اختراعش بوجود آورد اما تعدادی افراد تمایل چندانی به استفاده مکرر از آن نداشتند مثلاََ اینکه برای پاک کردن اطلاعات تراشه EPROM بایستی آنرا در مقابل نور فرابنفش قرار داد و یا اینکه برای تغییر دادن برنامه نوشته شده بایستی کل برنامه را از EPROM حذف کرد گزینه های جالبی برای استفاده از EPROM نبودند. این مشکلات استفاده از EPROM منجر به ساخت یک تراشه جدید و بهبود یافته از EPROM به نام EEPROM که مخفف Electrically EPROM بود شد.

یکی از تفاوت های عمده حافظه EPROM با EEPROM این است که همانطور که از نام آن نیز پیداست میتوان اطلاعات EEPROM را بصورت الکتریکی از بین برد. این به این معنی است که توسط خود کامپیوتر میتوان این کار را انجام داد و لازم نیست که تراشه EEPROM از روی مادربورد سیستم جدا شود تا روی آن تغییرات اعمال شود. یکی از مزیت های بسیار خوبی که میتوان برای EEPROM نام برد این است که داده های نوشته شده روی حافظه EEPROM را میتوان با تغییر دادن قسمتی از آنها تغییر داد و لازم نیست که کل اطلاعات را پاک کرد و از اول شروع به نوشتن یا Program کردن برنامه روی تراشه حافظه کرد.

در تصویر بالا (تصویر دوم) یک نمونه از حافظه EEPROM را مشاهده میکنید. همانطور که در تصویر نیز میبینید حافظه EEPROM روزنه ای که برای در معرض نور فرابنفش قرار دادن تراشه مانند EPROM استفاده میشد را در خود ندارد و این مزیت خوب دیگری است که احتمال بطور تصادفی پاک شدن اطلاعات را در این حافظه (EEPROM) به صفر میرساند.

در حال حاضر استفاده کنندگان از تراشه EPROM بسیار نادر است و همه به استفاده از تراشه EEPROM روی آورده اند. لازم به ذکر است که حافظه EEPROM برای BIOS سیستم مورد استفاده قرار میگیرد این یعنی اینکه اطلاعات BIOS سیستم در حافظه EEPROM ذخیره میشود و شما برای تغییر دادن تنظیمات BIOS نیاز ندارید که حافظه EEPROM را از مادربورد جدا کنید و تغییرات تان را اعمال کنید.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات