امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش 3 روش برطرف کردن مشکل روشن نشدن کامپیوتر به زبان ساده

چرا کامپیوتر من روشن نمی شود؟ دلایل روشن نشدن کامپیوتر چه چیزهایی هستند؟ چگونه مشکل روشن نشدن کامپیوتر را حل کنیم؟ در این مجموعه آموزشی بنا داریم قدم به قدم به شما روش های رفع مشکلات کامپیوتر در زمان روشن نشدن آن را آموزش دهیم. خب جمله "کامپیوتر روشن نمیشود" یعنی چه ؟! جواب منطقی این سئوال این است که شما با فشردن دکمه پاور سیستم هیچ تصویری را در صفحه نمایش مانیتور مشاهده نمیکنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

پس محور اصلی آموزش ما هم بر همین اساس است و از این رو با لایه سخت افزار سر و کار خواهیم داشت. مشکل اصلی کاربران عادی کامپیوتر این است که هنگام وقوع مشکل دستورالعمل های استاندارد برای رفع آن مشکل را به کار نمیگیرند و پس از چند روز هنگام وقوع دوباره آن مشکل به یاد نمی آوردند که چه راه حلی را برای رفع آن مشکل بکار گرفته بودند.

بدتر از آن بسیاری از کاربران نیز مدعی اند که درک عمیقی از عملکرد سخت افزار های کامپیوتر دارند اما در حقیقت اینطور نیست که آنها میگویند. یک مثال خوب از این موضوع برای شما عرض کنم که عده ای از کاربران میگویند که مادربورد بخوبی کار میکند و صدای کار کردن هارد دیسک را میشنوند اما این حرف کاملاََ غیر منطقی است زیرا به محض روشن شدن کامپیوتر هارد دیسک نیز شروع به کار کردن میکند و صدای کارکردن موتور اسپیندل آنرا خواهید شنید حتی اگر به مادربورد وصل هم نباشد!

توصیه میکنیم که این مجموعه آموزشی که تهیه میکنیم را دنبال کنید تصور نکنید که هر یک از مراحل رفع اشکال احمقانه به نظر میرسند زیرا آنها احمقانه نیستند... بسیاری از مردم کل کامپیوتر و مخلفاتش را به هم میریزند تا مشکل را شناسایی کنند. اما شما با خواندن این مجموعه آموزشی میتوانید به سرعت مشکل را شناسایی کنید. اگر در پروسه ی رفع اشکال کامپیوتر در زمان روشن نشدن آن چندین راه حل را پیاده سازی کرده اید و به نتیجه نرسیده اید سعی کنید آنها را به فراموشی بسپارید و راه حل هایی که در این مجموعه آموزشی ارائه میدهیم را مطالعه کنید.

هیچ یک از مراحلی که بطور جداگانه در قالب آموزش خدمتتان عرض میکنیم را نادیده نگیرید زیرا هر مرحله از آموزش بسیار مهم و کارامد میباشد. البته لازم به ذکر است که متخصصان دیگر ممکن است برای حل مشکل روشن نشدن کامپیوتر راه حل ها و دستورالعمل های متفاوت از آنچه که در این مجموعه آموزشی ذکر میکنیم ارائه دهند اما دستورالعمل هایی که در این مجموعه آموزشی ارائه میدهیم نتیجه تقریباََ 20 سال تجربه در تعمیر و نگهداری از کامپیوتر است و به نظر ما این بهترین گزینه برای رفع اشکال مشکلات کامپیوتری شما است.

روش اول رفع مشکل روشن نشدن کامپیور : بازرسی خارجی کامپیوتر

 
خب در قسمت قبل به معرفی این مجموعه آموزشی پرداختیم و با کلیات این دوره آشنا شدیم و عنوان کردیم که تجربیات طولانی و فراوانی در پس این مجموعه آموزشی قرار دارد و عمل کردن به این دستورالعمل ها در جهت روشن نشدن کامپیوتر به نفع شما خواهد بود. در این بخش بازرسی خارجی کامپیوتر را با هم بررسی میکنیم. با ما همراه باشید و دستورالعمل های زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید و لطفاََ کامپیوتر را در طی این پروسه عیب یابی روشن نکنید.

  1.   بررسی کنید که کابل برق پاور سیستم به پریز برق روی دیوار متصل است یا خیر.
  2. بررسی کنید که کابل برق پاور به خود پاور به طور محکم و درست متصل شده است یا خیر. پیشنهاد میکنیم که یک بار کابل پاور از پاور جدا کنید و دوباره به پاور متصل کنید.
  3. بررسی کنید که کلید پاور سیستم در حالت On قرار گرفته باشد. کلید روشن/خاموش پاور در قسمت پشت پاور قرار دارد. البته در صورتی که کلید پاور وجود داشته باشد این مورد را بررسی کنید.
  4. بررسی کنید که کلید ریست کامپیوتر گیر نکرده باشد و در حالت آزاد قرار گرفته باشد. با فشردن کلید ریست میتوانید متوجه آن شوید. اگر کلید ریست گیر کرده بود با یک شی ء نازک و ظریف آنرا در حالت آزاد قرار دهید
  5. تمام کابل های خارجی را از سیستم جدا کنید این کابل ها نظیر کابل ماوس ، کیبورد ، پرینتر ، دوربین دیجیتال ، فلش درایو و سایر دستگاه های اکسترنال که به سیستم وصل شده اند میباشند. اما کابل VGA که مربوط به مانیتور و همچنین کابل برق پاور که به سیستم متصل است را از سیستم جدا نکنید.
  6. بررسی کنید که نمایشگر مانیتور شما روشن است یا خیر. برای اطمینان یافتن معمولاََ مانیتور ها دارای یک چراغ LED چشمک زن هستند که در زمان روشن بودن مانیتور روشن میشوند. اگر این چراغ روشن نبود اطمینان بیابید که کابل VGA به درستی به سیستم متصل شده است.
  7. بررسی کنید که آیا تنظیمات روشنایی و کنتراست نمایشگر بدرستی تنظیم شده باشند. ما به کرات تجربه کرده ایم که مشکل از این تنظیمات بوده و روشنایی صفحه نمایش در پایین ترین میزان خود بوده است در حالیکه سیستم به درستی کار میکرده است.

پس از انجام تمام این مراحل کامپیوتر خود را روشن کنید. آیا کامپیوتر روشن میشود ؟ اگر جواب مثبت است تبریک می گویم ، اگر منفی است به ادامه مقاله توجه کنید.

روش دوم حل مشکل روشن نشدن کامپیوتر : بازرسی داخلی کامپیوتر

در بخش قبل در مورد بازرسی خارجی کامپیوتر هنگام روشن نشدن کامپیوتر صحبت کردیم و مراحلی را که برای رفع اشکال آن بایستی طی میکردید را یاد گرفتید. حال در این بخش در مورد بازرسی داخلی سیستم صحبت میکنیم. برای این کار بایستی درب سمت چپ کیس را با یک پیچ گوشتی چهارسو باز کنید.

در بسیاری از کیس های امروزی پیچ ها طوری طراحی شده اند که براحتی با دست باز میشوند. بعد از باز کردن پیچ ها درب کیس را به سمت عقب بکشید و آنرا از کیس جدا کنید. بعد شما باید سخت افزار هایی برای روشن شدن کامپیوتر نیاز نیستند را از کامپیوتر خارج کنید. توجه کنید که این مورد واقعاََ مهم است. دستگاه های زیر برای روشن شدن کامپیوتر ضروری هستند که نباید از سیستم جدا شوند :

  • پاور سیستم
  • مادربورد
  • CPU + فن خنک کننده
  • کارت گرافیک
  • کارت حافظه

همه چیز های دیگری که در کامپیوتر دارید باید از کامپیوتر جدا شوند اینها میتوانند شامل کارت صدا ، هارد دیسک ، درایو نوری ، ماژول های حافظه اضافی ، فن های خنک کننده کیس و ... باشند. اگر کارت گرافیک اضافه در مادربوردتان داشتید آن را نیز از سیستم خارج کنید. حذف سخت افزار ها از مادربورد بایستی هنگامی صورت انجام شود که هیچ جریان برقی در داخل مدارات سخت افزار های شما وجود نداشته باشد از آنجا که سیستم شما روشن نیست برای اطمینان بیشتر میتوانید کابل برق را از پریز برق جدا کنید.

همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم کامپیوتر شما به هیچ وجه به هارد دیسک درایو برای روشن شدنش نیاز ندارد پس فراموش نکنید که بایستی آنرا از سیستم جدا کنید. برای اینکار شما نیاز دارید تا کابل ها و کانکتور هایی که به از هارد دیسک و دستگاه های جانبی به مادربورد متصل شده اند را جدا کنید. همچنین سیم هایی از پاور سیستم به فن های خنک کننده در کیس وجود دارند را نیز جدا کنید.

بعد از جدا کردن سخت افزار هایی که نیاز نیستند تا به سیستم وصل شوند کامپیوترتان را روشن کنید فقط فراموش نکنید که کابل برق را به پریز برق وصل کنید. آیا اکنون کامپیوترتان روشن میشود ؟ اگر جواب مثبت است چشمتون روشن D: حالا باید قطعاتی که جدا کردید را بعد از خاموش کردن کامپیوتر به سیستم وصل کنید و کامپیوتر را روشن کنید.

توجه کنید که بعد از خاموش کردن کامپیوتر تمام قطعات را به یکباره به سیستم متصل کرده و کامپیوتر را روشن نکنید. بلکه قطعات را تک به تک به سیستم وصل کنید و کامپیوتر را روشن کنید تا ببینید کامپیوتر به درستی روشن میشود یا خیر(همین کار را برای هر قطعه جانبی که از کامپیوتر جدا کردید انجام دهید) زیرا اگر یک قطعه خراب بود متوجه میشوید که آن قطعه بایستی تعویض شود.

اگر کامپیوترتان هنوز هم روشن نمیشود به این معنی است که یکی از قطعاتی که در بالا ذکر کردیم معیوب است و یا اینکه به درستی در سیستم نصب نشده است. قبل از ادامه ، بررسی کنید ببینید که کدام یک از قطعاتی که بصورت جداگانه نصب میکردید مانع از روشن شدن کامپیوتر میشده است. مراحل زیر را دنبال کنید :

1- آیا پاور سیستم به کامپوتر برق رسانی میکند ؟ از روشن بودن چراغ LED سبز رنگ یا آبی رنگ در قسمت جلویی کیس اطمینان حاصل کنید. اگر چراغ LED روشن نبود به این معنی است که پاور سیستم خراب شده است و بایستی تعویض گردد.
2- آیا فن خنک کننده CPU در حال چرخیدن است ؟ اگر نه و با فرض اینکه پاور سیستم سالم است ، فن خنک کننده معیوب میباشد و باید تعویض گردد. نکته اینکه تعدادی از مادربورد ها دارای مدار محافظی هستند که در صورت کار نکردن فن خنک کننده سیستم را shutdown یا خاموش میکنند.
3- آیا کامپیوترتان بعد از چند ثانیه کار کردن خاموش میشود ( مثلاََ به دلیل اینکه فن CPU برای چند ثانیه میچرخد و سیستم را خاموش میشود ) ؟ این مشکل دلایل مختلفی میتواند داشته باشد اما در این شرایط باید باتری CMOS را از مادربورد جدا بکنید و بعد از چند دقیقه دوباره جا بزنید.
4- آیا صدای بوق از کامپیوتر خود میشنوید ؟ این ممکن است به این خاطر باشد که کارت گرافیک یا ماژول حافظه تان درست نصب نشده است.

در ادامه در مورد جدا کردن باتری CMOS از مادربورد و نکات مربوطه صحبت خواهیم کرد.

روش سوم حل مشکل روشن نشدن کامپیوتر : مشکل اتصالات سخت افزار

 
در بخش قبل درمورد بازرسی داخلی کامپیوتر به هنگام روشن نشدن کامپیوتر صحبت کردیم و یاد گرفتیم که در این گونه مواقع چه اقداماتی را باید پیش بگیریم. در این مرحله میخواهیم در مورد چگونگی پاک کردن قطعات کامپیوتر از هرگونه مواد زائد که مانع برقراری اتصال صحیح به مادربورد میشوند صحبت کنیم.

اگر کامپیوتر شما هنوز هم روشن نشود شما نیاز دارید تا کارت گرافیک ، کارت حافظه و یا سوکت پردازنده را تمیز کنید زیرا ممکن است مواد زائد بین سوکت و این قطعات باشد که مانع از ایجاد اتصالات صحیح بین قطعات و مادربورد شود. برای انجام تمیز کاری شما نیاز دارید تا یک الکل ایزوپراپل ، یک عدد مسواک دندان و یک عدد پاک کن مداد خریداری کنید از این رو همه چیز هایی که نیاز دارید به راحتی قابل خریداری است.

اگر کامپیوترمان روشن نشود چه کار باید انجام دهیم ؟ - قسمت چهارم : رفع مشکل اتصالات نامناسب در قطعات سخت افزاری


خب اول از همه CPU را از مادربورد جدا کنید بعد حافظه RAM و سپس کارت گرافیک را. همانطور که در تصاویر زیر نی مشاهده میکنید با استفاده از پاک کن لبه های اتصالات حافظه RAM را تمیز کنید توجه کنید که این کار را کمی بافاصله از کامپیوتر انجام دهید و بعد از تمیز کردن RAM قسمت های تمیز شده را با انگشت لمس نکنید. بعد از تمیز کردن اتصالات حافظه و کارت گرافیک با پاک کن مسواک را برداشته و در الکل ایزوپراپل آغشته کنید و اتصالات حافظه و کارت گرافیک را تمیز کنید.

اگر کامپیوترمان روشن نشود چه کار باید انجام دهیم ؟ - قسمت چهارم : رفع مشکل اتصالات نامناسب در قطعات سخت افزاری


اگر کامپیوترمان روشن نشود چه کار باید انجام دهیم ؟ - قسمت چهارم : رفع مشکل اتصالات نامناسب در قطعات سخت افزاری


اگر کامپیوترمان روشن نشود چه کار باید انجام دهیم ؟ - قسمت چهارم : رفع مشکل اتصالات نامناسب در قطعات سخت افزاری


اگر کامپیوترمان روشن نشود چه کار باید انجام دهیم ؟ - قسمت چهارم : رفع مشکل اتصالات نامناسب در قطعات سخت افزاری
امیدوارم کنه مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات