امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

SPD در RAM چیست؟ معرفی تراشه Serial Presence Detect در حافظه رم

SPD یا Serial Presence Detect تراشه ای است که در قالب EEPROM ساخته شده است و در روی ماژول حافظه RAM یا همان SDRAM کامپیوتر تعبیه شده است. وظیفه SPD ارائه اطلاعاتی نظیر سایز ماژول حافظه ، شماره سریال حافظه ، حداکثر میزان پهنای باند حافظه ، ولتاژ کاری حافظه و ... به تراشه BIOS میباشد. تراشه BIOS از این اطلاعات برای پیکربندی کنترلر حافظه یا Memory Controller برای عملکرد صحیح و مناسب آن و رسیدن حافظه به بالاترین کارایی خود استفاده میکند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اگر یک ماژول حافظه تراشه SPD نداشته باشد تراشه BIOS اطلاعات ماژول حافظه را در نظر میگیرد ، ممکن است در برخی از حافظه های RAM این مورد مشکلی بوجود نیاورد اما در یک حافظه RAM بایستی تراشه SPD وجود داشته باشد وگرنه ممکن است کامپیوتر به همین دلیل اصلاََ بوت نشود، اما اگر حافظه RAM ای تراشه SPD نداشته باشد ممکن است کامپیوتر در هنگام بوت شدن ارور های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در تصویر زیر تراشه SPD را در روی ماژول حافظه RAM مشاهده میکنید.

وب سایت توسینسو

قبل از بوجود آمدن تراشه SPD حافظه های RAM با تراشه ای به نام PPD یا Parallel Presence Detect شناسایی شوند. PPD از یک پین جداگانه برای هر بیت از اطلاعات استفاده میکرد به این معنی که تنها اطلاعاتی مانند سرعت و ظرفیت حافظه RAM در تراشه PPD میتوانست ذخیره شود زیرا ظرفیت هر پین بسیار محدود و کم بود. تراشه EEPROM در SPD تنها نیازمند دو عدد پین است از این رو اطلاعات زیادی میتواند در آن ذخیره شود. ناگفته نماند که ماژول های SIMM که از PPD بهره میبردند دارای 72 عدد پین هستند اما ماژول های DIMM که از SPD بهره میبرند دارای 168 عدد پین میباشند.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات