امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

سیموس | CMOS چیست؟ به زبان ساده

سیموس چیست؟ CMOS مخفف کلمات Complementary Metal-Oxide Semiconductor میباشد.تراشه CMOS با مدل 146818 اولین حافظه CMOS ای بود که توسط شرکت IBM ساخته شد و توانایی ذخیره اطلاعات به حجم 64 بایت را داشت. CMOS یک منبع تغذیه نیمه هادی میباشد که در مادربورد ها قرار میگیرد و اطلاعات تنظیمات BIOS را در خودش ذخیره میکند. از تراشه CMOS به نام RTC یا Real-Time Clock نیز یاد میشود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تراشه CMOS اطلاعاتی نظیر تاریخ و زمان سیستم ، تنظیمات سخت افزاری سیستم و ... را در خودش ذخیره میکند. در تصویر یک نمونه از باتری CMOS را مشاهده میکنید که انرژی مورد نیاز برای کارکرد تراشه CMOS در مادربورد در زمان خاموش بودن کامپیوتر تامین میکند. توجه کنید تصویر زیر باتری CMOS یا CMOS battery را نشان میدهد نه خود حافظه CMOS را. باتری CMOS به طور معمول 10 سال عمر میکند و بعد از 10 سال بایستی تعویض گردند.

CMOS در کامپیوتر چیست ؟

نام های دیگری که برای تراشه یا چیپ CMOS بکار میرود عبارتند از Real-Time Clock یا RTC ، تراشه CMOS RAM ، حافظه NVRAM و حافظه Non-Volatile BIOS memory . بایوس یا BIOS یک چیپ یا تراشه مانند CMOS در مادربورد کامپیوتر است که با برقراری ارتباط با پردازنده سیستم و سایر سخت افزار ها نظیر کارت گرافیک ، کارت صدا ، هارد دیسک پورت های USB و ... از به درستی کار کردن قطعات سخت افزاری مختلف در کامپیوتر اطمینان حاصل میکند.

وقتی کامپیوتر بوت میشود تراشه BIOS از حافظه CMOS اطلاعات سخت افزاری سیستم ، زمان سیستم و هر چیزی که داخل حافظه CMOS هست را میخواند. توجه کنید که اگر تاریخ و زمان سیستم نادرست بودند ممکن است باتری CMOS عمرش را تمام کرده باشد از این رو بایستی آنرا تعویض کنید.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات