امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

وظیفه واحد کنترل در CPU چیست؟

وظیفه Control Unit یا واحد کنترل در CPU چیست ؟ واحد کنترل یا همان Control Unit مداری در داخل پردازنده کامپیوتر است که وظیفه هدایت عملیات را در داخل پردازنده بر عهده دارد. واحد کنترل یا Control Unit تمامی سیگنال های کنترلی پردازنده را مدیریت میکند واحد CU از پردازنده در حقیقت به عنوان مغز کامپیوتر شناخته میشود زیرا این واحد دستورات را مدیریت و پاسخ دهی میکند و از اجرا شدن به طور صحیح دستورالعمل های صادر شده اطمینان حاصل میکند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

واحد کنترل یا Control Unit به واحد منطقی یا Logic Unit ، حافظه RAM و همچنین دستگاه های ورودی و خروجی این امکان را میدهد که چگونه به دستورالعمل های صادر شده از برنامه ها پاسخ بدهند. نمونه هایی از دستگاه هایی که از واحد کنترل یا Control Unit استفاده میکنند عبارتند از CPU و GPU. واحد کنترل یا Control Unit با دریافت اطلاعات ورودی و تبدیل آن به سیگنال های کنترلی و سپس فرستادن آنها به پردازنده کار میکند.سپس CPU کامپیوتر به سخت افزار میگوید که چه عملیاتی را انجام میدهد. نحوه عملکرد واحد کنترل یا Control Unit به نوع CPU و معماری آن بستگی دارد. تصویر زیر به صورت کلی نحوه عملکرد واحد کنترل یا Control Unit را نشان میدهد.

وب سایت توسینسو

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده میکنید واحد CU دستورالعمل ها را از حافظه RAM واکشی میکند و دستورالعمل ها را decode کرده و آنها را به دستورات قابل اجرا تبدیل میکند و دستورات به واحد ALU تحویل داده میشود تا دستورات را اجرا و عملیات ریاضی را روی آنها انجام دهد و سپس داده ها را در حافظه RAM بارگزاری کند تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم. وظایف واحد کنترل یا Control Unit موارد زیر را شامل میشود :

  1. کنترل اجرای دستورالعمل های متوالی
  2. تفسیر دستورالعمل ها
  3. هدایت کردن جریان داده یا Data flow بین اجزای مختلف کامپیوتر ها
  4. تنظیم و کنترل تایمینگ پردازنده
  5. ارسال و دریافت سیگنال های کنترلی از سایر سخت افزار های کامپیوتر
  6. کار هایی از قبیل fetching یا واکشی داده ها ، decoding یا کد گشائی داده ها و مدیریت اجرایی دستورالعمل ها و در نهایت ذخیره سازی نتایج را نیز انجام میدهد.

امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات