امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

از کجا بدانیم DVDROM یا CDROM سالم است؟

چگونه از سالم بودن CD/DVD ROM خود اطمینان حاصل کنیم ؟ قبلاََ در توسینسو در یک مقاله جداگانه درباره Optical drive یا درایو نوری صحبت کرده ایم حال در این مطلب قصد داریم به شما چگونگی اطمینان یافتن از سالم بودن درایو های نوری را یاد بدهیم. خب از آنجا که درایو نوری نیز سخت افزار مکانیکی و دارای قطعات متحرک است پس احتمال خرابی در آن وجود دارد. بسیاری از ارور های مربوط به درایو های نوری در سیستم عامل ویندوز ناشی از درایور های آنها و یا سایر برنامه های در حال اجرا در Background یا پس زمینه سیستم عامل میباشد. یک درایو نوری خراب مشکلات متعددی را میتواند برای کامپیوترتان ایجاد کند. از این رو در این مطلب تنها به بررسی چند مورد از این مشکلات میپردازیم. این مشکلات عبارتند از :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. ارور حاصل از خواندن یا نوشتن روی DVD یا CD
  2. CD یا DVD ممکن است صوت یا ویدئو را به درستی پخش نکنند.
  3. برنامه های ذخیره شده در CD یا DVD ممکن است نصب نشوند یا حتی پس از نصب شدن با ارور مواجه شوند.

راهکار های نرم افزاری و سخت افزاری

درایو های نوری ممکن است در طول مدت زمان کارکردش گرد و غبار داخلش برود و از این لحاظ آلوده شود و باعث عدم خوانده شدن درست اطلاعات از روی CD و یا DVD شوند. شما از کیت های آموزشی تمیز کردن درایو های نوری به این منظور استفاده کنید. این مشکل در موارد معدودی بوجود می آید اما خب راه حلش را به شما گفتیم. مشکل اگر نرم افزاری بوده باشد نرم افزار هایی نظیر CDRoller و CDCheck وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید.

نرم افزار CDRoller نرم افزاری عالی جهت تست ، عیب یابی و بازیابی اطلاعات از روی CD میباشد. مکانیزم نرم افزار CDCheck نیز مانند نرم افزار CDRoller میباشد و میتواند به شما در جهت بازیابی اطلاعات تان از CD آسیب دیده کمک کند. اما توجه کنید که این نرم افزار DVD را ساپورت نمیکند.

نرم افزاری به نام CD/DVD Diagnostic نیز برای تست و بازیابی اطلاعات از CD و همچنین DVD های آسیب دیده وجود دارد که نه تنها میتواند برای تست و عیب یابی درایو های نوری مورد استفاده قرار بگیرد بلکه از آن میتوان در جهت بازیابی بخشی از اطلاعات صدمه دیده روی CD یا DVD مورد استفاده قرار داد. اما عیبی که این نرم افزار دارد این است که صد در صد محصولی تجاری است و بایستی برای استفاده قانونی از آن لایسنس آنرا خریداری کنید.

بررسی Power Supply یا منبع تغذیه کامپیوتر

اگر پاور سیستم قدرت کافی برای برق رسانی به درایو نوری را نداشته باشد این میتواند موجب عدم کارکرد درست درایو نوری بشود. از این رو درایو نوری قادر به خواندن و نوشتن اطلاعات از روی CD و یا DVD نخواهد بود. بعنوان مثال اگر محفظه دیسک درایو نوری تان نتواند باز شود یک دلیلش این میتواند باشد که پاور سیستم شما نمیتواند برق لازم برای انجام این کار را به درایو نوری برساند. از این رو بایستی پاور سیستم خود را تعویض کنید.

تعویض کردن درایو نوری

بعد از انجام موارد بالا اگر باز هم درایو نوری تان قادر به خواندن و نوشتن اطلاعات از روی دیسک نباشد به احتمال زیاد درایو نوری تان خراب است و چاره این مشکل این است که یا آنرا تعمیر کنید و یا آنرا با یک درایو نوری جدید جایگزین کنید.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات