امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

باس کامپیوتر چیست؟ تفاوت BUS داخلی و BUS خارجی در چیست؟

BUS در کامپیوتر چیست؟ باس خارجی ( Internal Bus ) و باس داخلی ( Internal Bus ) چه تفاوتی دارند؟ همانطور که میدانید کامپیوتر یک ماشین الکترونیکی است و سخت افزار های متعددی روی کامپیوتر میزبانی میشوند و برای برقراری ارتباطات هر کدام از آنها با یکدیگر بایستی مسیر هایی وجود داشته باشد که در اصطلاح فنی به آن مسیر ها BUS یا همان گذرگاه میگوییم. این Bus ها خود انواع و اقسام مختلفی دارند و با توجه به نوع سخت افزار و عملکرد آنها به بخش های مختلفی تقسیم بندی میشوند. Bus ها به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی میشوند که عبارتند از Internal BUS و External BUS.Internal BUS خود شامل چند بخش مختلف است که عبارتند از :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. Data BUS
  2. Address BUS
  3. Control BUS
  4. Power BUS

در تصویر زیر طبقه بندی BUS ها را مشاهده میکنید.

تفاوت باس داخلی و باس خارجی کامپیوتر

Internal BUS یا باس داخلی چیست؟

خطوط طلائی رنگ در مادربورد کامپیوتر Internal BUS نام دارد. خطوط طلائی رنگ در مادربورد بخش های مختلفی از سخت افزار ها را به هم متصل میکند. همانطور که در بالا دنیز عرض کردیم Internal BUS خود به بخش های مختلفی تقسیم میشود که هر یک را در زیر به شما توضیح میدهیم.

  1. Data BUS : از این BUS برای فرستادن داده ها و دستورالعمل های پردازش شده به دستگاه های خروجی استفاده میشود. این BUS به ما کمک میکند تا داده های و دستورالعمل های پردازش شده که به شکل اطلاعات قابل فهم برای ما در می آیند را بتوانیم مشاهده کنیم و تغییرات مان را روی آنها انجام دهیم.
  2. Address BUS : داده ها هنگامی که از حافظه RAM فراخوانی میشوند و یا میخواهند در مکانی از حافظه RAM نوشته شوند بایستی آدرس هایشان در یک BUS برای عبور قرار بگیرد و آن BUS چیزی جز Address BUS یا همان گذرگاه آدرس نیست.
  3. Control BUS : این BUS برای مشخص کردن اینکه دستورالعمل یا داده ای برای Read کردن یا Write کردن مورد استفاده قرار میگیرد یا خیر. بعبارتی هنگاهی که CPU میخواهد داده هایی را از حافظه RAM فراخوانی یا Read کند Control BUS جایی است که سیگنال های Read کردن داده ها از حافظه RAM را در خود جای میدهد. Control BUS تقریباََ با تمام سخت افزار ها از جمله پرینتر، ماوس، کیبورد، درایو نوری و ... در ارتباط است.
  4. Power BUS : همانطور که از نام این BUS نیز معلوم است از این BUS برای برق رسانی از پاور سیستم به قطعات مختلف سیستم که برای کارکرد خود نیاز به انرژی برق دارند مورد استفاده قرار میگیرد. بعبارتی این BUS جریان برق DC را در خود حمل میکند.

External BUS یا باس خارجی چیست ؟

اسلات های مختلفی از مادربورد توسط Internal BUS به هم متصل میشوند. Internal BUS به External BUS متصل میشود و ارتباط قطعات مختلفی از مادربورد را با هم برقرار میکند. به عنوان مثال کابل های USB توسط External BUS با قطعات داخلی مثل CPU و RAM و ... ارتباط برقرار میکنند. 


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات