چگونه خرابی یا سالم بودن پاور برق کامپیوتر را متوجه شویم؟

تست سلامت پاور ( Power ) کامپیوتر | وقتی که دکمه روشن و خاموش روی کیس را فشار می دهید و کامپیوتر روشن نمی شود ، اولین خرابی که به یاد می آورید پاور برق می باشد . اما چگونه پاور برق را آزمایش کنیم تا ببینیم سالم است با خیر ؟ انجام این کار دو مرحله دارد که به توضیح آن می پردازیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تست سلامتی منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر

مرحله اول تست سلامتی پاور کامپیوتر

ابتدا باید آزمایش کنیم تا ببینیم که اصلاً پاور روشن می شود یا خیر؟ پاور های کیس ها در دو نوع 20 و 24 پین تولید می شوند . امروزه پاورها با عنوان Green , Redmax , Cooler master و ... در بازار وجود دارند . هر یک از این پین ها دارای رنگ مشخص می باشد . رنگ های مشکی ، آبی ، زرد ، نارنجی ، قرمز ، سبز از رنگ هایی هست که در پین ها وجود دارد .

اما برای آزمایش پاور کیس بدون استفاده از مادربورد ، ابتدا بایستی با یک کابل کوتاه از پینی که رنگ کابل آن سبز رنگ ( شماره پین 16 در پاورهای 24 پینه و شماره پین 14 در پاورهای 20 پینه ) می باشد به یکی از پین هایی که مشکی می باشد ، اتصال دهیم . کابل برق پاور را به پاور وصل می کنیم و کلید پاور را در وضعیت روشن می گذاریم . چنانچه فن پاور روشن شد ، پاور سالم است و در صورت داشتن ولتاژ مشخص ، می توان استفاده کرد .

چک کردن سالم بودن پاور کامپیوتر | Power

مرحله دوم تست سلامتی پاور کامپیوتر

بعد از اینکه پاور روشن شد بایستی ولتاژ هر یک از پین ها را با ولت متر اندازه بگیرید . لازم به ذکر است که روشن شدن پاور به تنهایی دلیلی بر سالم بودن پاور نمی باشد و ممکن است پاور ولتاژ مورد نیاز مادربرد را تامین نکند .

  • سیم نارنجی باید دارای ولتاژ 3.3 باشد
  • سیم قرمز - بنفش - سبز باید دارای ولتاژ 5 باشد
  • سیم زرد باید دارای ولتاژ 12.1 باشد
  • چگونه سلامت پاور برق کامپیوتر را چک کنیم؟

    دو روش برای اینکار وجود دارد ، استفاده از اتصال کوتاه و چک کردن فعال شدن فن ( FAN ) پاور و البته تست کردن ولتاژ داخلی پاور با استفاده از ولت متر که در این آموزش به آن پرداخته ایم.
  • اگر پاور روشن نشد الزاما سوخته است؟

    خیر ، دلایل متنوعی برای روشن نشدن پاور وجود دارد که حتی ممکن است مشکل مادربورد شما یا ارسال نشدن درخواست روشن شدن از طرف آن باشد ، شما می توانید با استفاده از ولت متر و البته اتصال کوتاه سلامت پاور را چک کنید

کمال تواضعی
کمال تواضعی

کارشناس فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک می باشم . آشنایی با CRM,CMS,SEM,Email marketing علاقه مند به تعمیرات کامپیوتر

نظرات