هارد SSHD چیست؟

هاردیسکهای SSHD از جدیدترین مدل هاردیسکهابوده و سریع و حجیم و ارزان هستند. تکنولوژی هاردیسکهایSolid state hybrid drive) SSHD ) با ارائه سرعت بالا راندمان کامپیوترها را در اجرای نرم افزارها افزایش می دهند و پایین بودن قیمت آنها کاربرد آنها را در سیستمهای کامپیوتری افزایش می دهد. این هاردیسکها ترکیبی از هاردیسکهای HDD و(SSD(salid state driveمی باشند و نتیجه آن افزایش ظرفیت و افزایش سرعت این نوع هاردیسکها بوده که امروزه با پیشرفت روزافزون صنعت ITبه آنها نیاز مبرم میباشد .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

پس می توان گفت : HDD +SSD == SSHD هاردیسکهای SSHD با هر دو نوع هاردیسکهای SSD و HDD سازگاری داشته و پایین بودن قیمت آنها باعث میشود که در آینده جایگاه هاردیسکهای سنتی HDD را تصاحب خواهند کرد. هاردیسکهای SSHD ترکیبی از یک هارد NAND فلش مموری و یک هارد سنتی HDD ساخته می شوند و به خاطر سرعت بالای هارد SSD سرعت هاردیسکهای SSHD از سرعت هاردیسکهای HDD بالاتر می باشد. با استفاده از هاردیسکهای SSHDحجم خواندن و نوشتن دیتا توسط CPU بالا می رود و سرعت انتقال دیتا بالا است برای این کار قسمت SSD مثل یک بافر عمل میکند و سرعت هاردیسک SSHD را بالا می برد. هاردیسکهای SSHD دارای مزایای ذیل می باشند:

  1. نسبت به هاردیسکهای HDD سرعت بالاتری دارند.
  2. نسبت به هاردیسکهای SSD ظرفیت بالاتری دارند.
  3. ارزانتر از هاردیسکهای SSD هستند.
  4. نسبت به هاردهای HDD مصرف برق کمتری دارند.

هارد SSHD چیست؟

در لپ تاپها با توجه به محدود بودن جا براحتی نمی توان از ترکیب یک هارد HDD و یک هارد SSD برای افزایش سرعت هارد لپ تاپ استفاده کرد وبا توجه به سازگاری کامل هارد های SSHDبا هاردهای قدیمی HDD لذا برای ارتقاء هاردیسک لپ تاپها بهترین گزینه استفاده از هاردیسکهای SSHD است.و برای این کار ابتدا باید از تمام فایلها و اطلاعات لپ تاپbackup تهیه کرد سپس با تهیه یک هاردیسک SSHD و جایگزینی آن با هارد قدیمی براحتی می توان هاردیسک لپ تاپ را ارتقاء داد و این بخاطر سازگاری کامل هاردیسکهای SSHD با هاردهای HDD می باشد.

قبل از تولید هاردهای SSHD برای ارتقاء سرعت و حجم هاردیسک کامپیوترها از ترکیب یک هارد SSD با یک هارد مجزای HDD استفاده می شد در این حالت سیستم موقعی که با هارد SSD کار می کرد سرعت آن بالا بود و موقعی که با هارد HDD کار میکرد سرعت آن پایین بود ولی با استفاده از هارد SSHD سرعت کلی سیستم بالا می رود و دوگانگی سرعت نداریم .

برای ساخت هاردیسکهای SSHDکارخانه های سازنده این هاردیسکها بایستی تکنولوژی ساخت هاردیسکهای SSD داشته باشند ویا باید با کارخانه های سازنده هاردیسکهای SSD همکاری و یا ادخام شوند و نیتجه اینها این است که در آینده همه کارخانه های سازنده هاردیسکها مجبور به تولید هاردیسکهای SSD خواهند بود و در نهایت با بالا رفتن تیراژ تولید این هاردیسکهای قیمت تولید هاردهای SSD پایین آمده و قابل رقابت با هاردیسکهای SSHD و HDD و در نهایت فقط هاردهای SSD تولید خواهد شد.و هارد SSD هم به معنی لپ تاپ سبک و کم مصرف و سرعت بالا است ، در انتها قیمتهای این سه نوع هاردیسکها را مقایسه می کنیم.قیمت هاردهای مختلف در بازار تهران به قرار زیر است: (تابستان 1394 ) :

  1. هارد HDD با ظرفیت یک ترا بایت حدود یک میلییون هشتصد هزار ریال
  2. هارد SSHD(یک ترا بایت32G+HHD هاردSSD ) حدود دو میلیون ریال.
  3. هارد SSD با ظرفیت 256Gحدود چهار میلییون ریال.
  4. هارد SSHD(یک ترا بایت256G+HHD هاردSSD ) در حدود هفت میلیون ریال.

با توجه به قیمتهای بالا در هاردیسکهای SSHD هر چه حجم هاردSSDافزایش یابد قیمت این هاردها افزایش می یابد. وبا افزایش ظرفیت SSD سرعت هاردیسک نیز افزایش می یابد.


نظرات