امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش رفع خطای This device cannot start به 9 روش مختلف

قبلاََ در یک پست جداگانه در مورد انواع کد های خطای مربوط به مدیریت دستگاه ها که در کنسول Device Manager آنها را مشاهده میکردیم کمابیش صحبت کردیم اما راه حلی برای برطرف کردن خطا ها ارائه ندادیم. در این آموزش قصد داریم کد خطای شماره 10 را حل و فصل کنیم. به طور معمول ارور کد شماره 10 زمانیکه تولید میشود که Device Manager نتواند دستگاه مربوطه را راه اندازی کند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

و این در شرایطی است درایور دستگاه منسوخ و یا منقضی شده باشد. دستگاه ما ممکن است حتی زمانی کد خطای شماره 10 را دریافت کند که درایور دستگاه اروری تولید کرده که Device Manager از آن ارور اطلاعی ندارد. به عبارت دیگر کد ارور شماره 10 گاهی اوقات میتواند یک پیام عمومی از یک خطا را شامل شود که نشان دهنده نوع خاصی از مشکل بوجود آمده در سخت افزار و درایور مربوط به آن باشد. کد ارور شماره 10 حاوی پیام زیر است :

This device cannot start. (Code 10)

کد خطای شماره 10 ممکت است در هر دستگاه سخت افزاری دیده شود اگر چه بیشتر در دستگاه هایی نظیر فلش درایو ها و کارت های صدا مشاهده میشود. نسخه های ویندوزی که این کد خطا را تجربه کرده اند عبارتند از ویندوز XP ، ویندوز Vista ، ویندوز 7 ، ویندوز 8 و ویندوز 10 .

کد های خطای مربوط به دستگاه ها منحصراََ مربوط به Device Manager میباشند، لذا اگر به عنوان مثال کد خطای شماره 10 را در جایی غیر از Device Manager دیدید مطمئن شوید که مربوط به مدیریت دستگاه ها نمیشود و ممکن است یک ارور سیستمی باشد. صحبت دیگر کافیست برویم سراغ Troubleshoot کردن خطای شماره 10 مراحل زیر را برای حل این مشکل به ترتیب طی کنید :

  1. کامپیوترتان را Restart کنید : نکته: احتمال این وجود دارد که ارور شماره 10 مربوط به یک مشکل موقت در سخت افزار شما باشد. بنابراین در صورت ریستارت کردن سیستم ممکن است مشکل رفع شود.
  2. ممکن است که تغییرات انجام شده در کنسول Device Manager باعث بوجود آمدن ارور شماره 10 شده باشد. در این صورت باید تغییرات انجام شده را به حالت قبل بازگردانید. برای این کار ابتدا سیستم را ریستارت کنید سپس اگر درایور دستگاه را آپدیت کرده اید با راست کلیک کردن روی دستگاه مورد نظر و انتخاب گزینه Roll Back Driver درایور را به نسخه قبلی بازگردانید. همچنین از System Restore ویندوز در صورت امکان استفاده کنید. ناگفته نماند که اگر تظیماتی در سطح خود سخت افزار انجام داده اید آن تنظیمات را به حالت اولش بازگردانید.
  3. درایور دستگاه مورد نظر را Reinstall کنید. Uninstall و سپس Reinstall کردن درایور دستگاه در اکثر اوقات باعث حل ارور شماره 10 شده است.
  4. درایور دستگاه را آپدیت یا برزورسانی کنید. احتمالش خیلی زیاد است که با آپدیت کردن درایور دستگاه مورد نظر ارور شماره 10 حل شود، هر چند که این درایور ها قبلاََ بدون هیچ مشکلی کار میکردند ... نکته: اطمینان حاصل کنید که آخرین درایور موجود برای دستگاه مورد نظر را از خود Device Manager دانلود و نصب کنید و در صورت امکان از وبسایت کارخانه سازنده آن دستگاه آخرین درایور آن دستگاه را دانلود و روی سیستم نصب کنید.
  5. آخرین Service Pack ارائه شده برای ویندوز را نصب کنید.
  6. اگر مشکل باز حل نشده از درایور های قدیمی آن دستگاه استفاده کنید. به وبسایت شرکت سازنده آن دستگاه رفته و درایور های قدیمی دستگاه مربوط را دانلود و روی سیستم نصب کنید. هر چند که راه حل جالبی به نظر نمیرسد اما شاید درایور های جدید مشکل ساز بوده باشد و با نصب درایور های قدیمی مشکل برطرف شود ...
  7. در صورت امکان یک دستگاه USB Hub تهیه کنید و آنرا به پورت USB کامپیوتر خود وصل کنید و دستگاه مورد نظر را به پورت USB موجود در USB Hub وصل کرده و از آن استفاده کنید. در این صورت شاید مشکلتان حل شود.
  8. راه حل نهایی این است که دستگاه مورد نظر را تعویض کنید. شاید مشکل از دستگاه شما است و باعث بوجود آمدن ارور شماره 10 میشود. مشکل دیگری که شاید چندان مرسوم نباشد این است که درایور دستگاه تان از نسخه ویندوزی که در حال استفاده از آن هستید پشتیبانی نمیکند. برای چک کردن این مشکل باید به این لینک سر بزنید و نسخه ویندوزی که درایور دستگاه تان از آن پشتیبانی میکند را بدست بیاورید.
  9.  بعد از تست کردن تمام موارد گفته شده در بالا و عدم دریافت نتیجه ناچارید ویندوز را دوباره نصب کنید. 

امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات