امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش نصب درایور نوری | DVDROM کامپیوتر در 8 مرحله به زبان ساده

چگونه یک درایو نوری را در کامپیوتر نصب کنیم ؟در این سری از آموزش ها قصد داریم به شما نحوه نصب CDDVD درایو را در کامپیوتر قدم به قدم توضیح دهیم. البته در ابتدا عنوان کنم که در این آموزش نحوه نصب CDDVD درایو های مبتنی بر تکنولوژی ATA در سیستم های دسکتاپ توضیح داده میشود. لازم به ذکر است که دستورالعمل های این آموزش برای درایو های نوری از قبیل CD-ROM ، DVD-ROM ، CD-RW و ... نیز معتبر است. مراحل زیر را قدم به قدم با من دنبال کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

1- کامپیوتر را خاموش کنید و کلید پاور سیستم را در حالت Off قرار دهید

وب سایت توسینسو

هر زمان با قسمت سخت افزاری کامپیوتر سر و کار دارید اولین کاری که باید انجام دهید این است که کامپیوتر را Shutdown یا خاموش کنید و کلید موجود در پاور سیستم را به حالت Off قرار دهید تا از وجود هیچ منبع برقی و نوسان حاصل از جریان برق اطمینان حاصل کنید.

2- درب کیس کامپیوتر را باز کنید

وب سایت توسینسو

نحوه باز کردن کیس کامپیوتر بسته به شرکت سازنده آن در هر کیس متفاوت است. اکثر کیس های کامپیوتر از قسمت سمت راست درب کیس برای تعویض قطعات باز میشوند. معمولاََ دو عدد پیچ یکی در قسمت بالا و یکی در قسمت پایین جعبه کیس در قسمت راست وجود دارد که اگر آن ها را باز کنید میتوانید درون کیس را مشاهده نمایید. با یک پیچ گوشتی چهار سو میتوانید پیچ های درب کیس را باز کنید.

3- کاور اسلات درایو نوری را از کیس بردارید

وب سایت توسینسو

بسیاری از کیس های کامپیوتر دارای تعدادی درایو های اکسترنال هستند که تعداد کمی از آنها به طور کلی مورد استفاده قرار میگیرند. همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده میکنید تعدادی از اسلات درایو های استفاده نشده دارای کاوری هستند که مانع ورود گرد و غبار داخل کیس میشود و از لحاظ ظاهری شکل و قیافه کیس کامپیوتر را بهتر نشان میدهد. برای نصب درایو نوری بایستی ابتدا کاور اسلات درایو 5.25 اینچی را از کیس جدا کنید. البته این مورد در کیس های مختلف به طور متفاوت انجام میشود که شما با توجه به کیس خودتان باید این کار را انجام دهید. ما در تصویر فوق کاور اسلات را به سمت بیرون از کیس جدا کردیم.

4- درایور نوری را در داخل کیس کامپیوتر قرار دهید

وب سایت توسینسو

درایور نوری را از قسمت جلوی کیس کامپیوتر وارد کیس کنید و آنرا داخل محفظه 5.25 اینچی درایو نوری در داخل کیس قرار دهید. هنگام قرار دادن درایو نوری داخل جعبه کیس به آرامی این کار را انجام دهید تا آسیبی به قسمت های کناری درایو نوری وارد نشود. سپس مانند تصویر فوق با یک پیچ گوشتی چهار سو پیچ های محفظه درایو نوری را محکم ببندید.

5- کابل های درایو نوری را متصل کنید

وب سایت توسینسو

در این مرحله باید کابل دیتای SATA یا SATA Data را به پورت کوچک 7 پینی درایو نوری و کابل برق SATA یا SATA Power را به پورت بزرگ 15 پینی متصل کنید.

6- درب کیس کامپیوتر را ببندید

وب سایت توسینسو

کار تمام است! ابتدا درب کیس را در جایش قرار دهید و سپس با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو پیچ هایی که در مرحله اول درب جعبه کیس را باز کردید پیچ ها را در جایشان محکم کنید.

8- کامپیوتر را روشن کنید

وب سایت توسینسو

کابل برق AC را از پشت کیس به پاور سیستم متصل کنید و کلید پاور را در حالت On قرار دهید و دکمه پاور از جلوی کیس کامپیوتر فشار دهید تا کامپیوتر روشن شود. از آنجا که درایو های نوری امروزی بسیار استاندارد هستند لازم نیست تا درایور آنرا به صورت دستی در سیستم نصب کنید. سیستم بصورت خودکار آنرا شناسایی میکند و درایور آنرا نصب میکند. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات