امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش تعویض پاور | Power کامپیوتر در 10 مرحله به زبان ساده

چگونه Power Supply یا پاور کامپیوتر خود را تعویض کنیم ؟ شما نمیتوانید پاور کامپیوتر خود را تعمیر کنید اما میتوانید آنرا با یک پاور جدید عوض کنید. هرگز پاور سیستم خود را به منظور تعمیر کردن آن باز نکنید پس به یاد داشته باشید تعویض، نه تعمیر. قبلاََ در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران در خصوص پاور سیستم در یک مقاله جداگانه تحت عنوان Power Supply Unit یا واحد تامین برق چیست ؟ صحبت کرده ایم که در صورت نیاز میتوانید آنرا مطالعه کنید. حال در این آموزش بر آن شدیم که به شما نحوه نصب یک پاور کامپیوتر را به صورت اصولی و قدم به قدم آموزش دهیم. برای انجام این کار مراحل زیر را به ترتیب با من پیش بیایید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

1- کامپیوتر خود را خاموش کنید، کابل برق آنرا جدا کنید و پاور را از کیس جدا کنید

وب سایت توسینسو

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاده میکنید پاور سیستم در قسمت بالای کیس و در قسمت پشت آن قرار دارد. پورت های اتصال آن در پشت کیس قرار میگیرند و براحتی قابل مشاهده اند و ده ها کابل رنگی از یک حفره کوچک به درون کیس جریان پیدا میکنند. به دلیل تولید گرمای زیاد پاور سیستم یک عدد فن خنک کننده نیز درست در کنار اتصالات برق پاور وجود دارد که میتوان آنرا براحتی از پشت کیس مشاهده کرد. درون پاور تعداد زیادی خازن وجود دارد که حتی زمانی که برق آن قطع شود نیز انرژی الکتریکی را در خود میتوانند ذخیره میکنند. نکته مهم اینکه در زمان روشن بودن کامپیوتر هرگز و هرگز جسم فلزی را به داخل پاور سیستم نبرید زیرا احتمال اینکه دچار شوک الکتریکی شوید بسیار زیادست.

2- کابل برق را از مادربورد جدا کنید

وب سایت توسینسو

دو کابل برق از پاور سیستم به مادربورد متصل میشود یکی کانکتور 24 پینی هست که در سمت چپ تصویر قرار دارد و دیگری یک کانکتور 4 ، 6 یا 8 پینی است که در سمت راست تصویر مشاهده میکنید.

3- کابل های برق را از درایو های نوری و همچنین هارد دیسک ها جدا کنید

وب سایت توسینسو

مادربورد ها معمولاََ دارای کانکتور هایی با تعداد 4 پین هستند که معمولاََ برای کنترل سوئیچ ها و فن ها به کار میروند. پاور های قدیمی معمولاََ دارای کابل های آویزان هستند که به هیچ وجه به چیزی متصل نمیشوند. این کابل به این خاطر در پاور گذاشته شده اند که اگر در آینده قصد ارتقاء دادن سخت افزار های خود داشتید بتوانید از این کابل ها استفاده کنید.

4- چهار عدد پیچ که پاور سیستم به وسیله آن به کیس متصل شده است را باز کنید

وب سایت توسینسو

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده میکنید 4 عدد پیچ که پاور سیستم به وسیله آن به کیس متصل شده است را باید باز کنید. اما توجه کنید که پیچ هایی که فن داخلی پاور سیستم را نگه داشته اند را نباید باز کنید پیچ هایی که در بیرونی ترین قسمت در قسمت بالای کیس که در حقیقت پاور بوسیله آن ها به کیس متصل شده است را باید باز کنید. پیچ های نگه دارنده پاور در لبه برجسته کیس قرار دارند که با کمی دقت متوجه این موضوع میشوید.

5- پاور را از کیس بیرون بکشید

وب سایت توسینسو

بعد از اینکه پیچ های نگه دارنده پاور سیستم را باز کردید همانند تصویر فوق پاور را کمی به رو به پایین خم کنید و از درون کیس بیرون بکشید دقت کنید این کار را با احتیاط انجام دهید تا به سخت افزار های دیگر آسیب وارد نشود.

6- یک پاور نو بخرید

خب اگر بودجه خرید یک پاور نو را ندارید میتوانید یک پاور دست دو تهیه کنید. اما اگر در قصد خرید یک کامپیوتر نو و قدرتمند را دارید میتوانید یک پاور قوی تهیه کنید و از آن استفاده کنید.

7- پاور را درون کیس قرار دهید

وب سایت توسینسو

در این مرحله باید عکس مرحله 5 عمل کنید. پاور را درون محفظه کیس قرار دهید بطوریکه پورت های برق آن از بیرون کیس به طور کامل دیده شوند سپس پیچ های آن را بوسیله یک پیچ گوشتی چهار سو به کیس متصل کنید.

8- کابل پاور را به مادربورد متصل کنید

وب سایت توسینسو

 

در این مرحله درست عکس مرحله 2 عمل کنید. کانکتور 24 پینی عریض پاور سیستم را به پورت برق روی مادربورد متصل کنید و اتصالات برق سایر دستگاه ها را نیز برقرار کنید.

9- درب کیس کامپیوتر را ببندید

وب سایت توسینسو

کار تمام است! ابتدا درب کیس را در جایش قرار دهید و سپس با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو پیچ هایی که در مرحله اول درب جعبه کیس را باز کردید پیچ ها را در جایشان محکم کنید.

10- کامپیوتر را روشن کنید

کابل برق AC را از پشت کیس به پاور سیستم متصل کنید و کلید پاور را در حالت On قرار دهید و دکمه پاور از جلوی کیس کامپیوتر فشار دهید تا کامپیوتر روشن شود. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات