آموزش پاک کردن CMOS برای راه اندازی مجدد بایوس (BIOS)

چگونه حافظه CMOS را پاک کنیم؟ شاید در ابـتدا این ابهام در ذهنتان ایجاد شود که وظیفه CMOS چیست و ارتباطش با BIOS چه می تواند باشد. اما سعی می کنیم اول کارمان را با توضیح مختصری شروع کنیم و در ادامه به مبحث اصلیمان که پاک کردن تنظیمات CMOS است بپردازیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو
  • تمام تنظیمات سطح پایین کامپیوترتان مانند زمان سیستمتان ، تنظیمات سخت افزارهایتان و .... در CMOS نگه داری می شوند. که این تنظیمات با استفاده از منوی تنظیمات BIOS پیکربندی می شوند.
  • با دانستن این مساله و تجربه اینکه چگونه سخت افزارهایتان سازگاریشان را از دست می دهند و باید دوباره به فکر سازگاری بین آنها باشید و دیگر مشکلاتی که برای کامپیوترتان پیش می آید ، به این فکر می کنید که CMOS کامپیوترتان را پاک کنید تا دوباره پیکربندی شود که با این کار در بسیاری از موارد می توان مشکل را حل کرد.

برای پاک کردن CMOS از دو راه معمول استفاده می شود که در ادامه هر دوی آنها را توضیح می دهیم.یعنی با این کار باعث می شویم که تنظیمات پایه BIOS و CMOS به همان حالت اولیه کارخانه برگردد.که این کار را در اکثر موارد با استفاده از منوی BIOS که در هر Main Board برای رسیدن به این منو کلید خاصی را باید بزنیم ، استفاده می کنند . و روش دومی که برای پاک کردن CMOS استفاده می شود ، باز کردن کیس است که در بعضی مواقع برای حل مشکلتان مجبور به انجام این کار می شوید.

آموزش استفاده از بایوس برای پاک کردن CMOS

از آسانترین راه ها برای پاک کردن CMOS کامپیوترتان استفاده از منوی BIOS است که برای رسیدن به این منو باید سیستمتان را ریستارت کنید و مرتبا کلید رسیدن به منوی BIOS را فشار دهید که در اکثر سیستمها این منو با یکی از کلید های Delete یا F2 می آید.مثلا من برای رفتن به منوی کامپیوترم وقتی که کامپیوترم را ریستارت می کنم ، مرتبا کلید Delete را فشار می دهم.

راستی عزیزان برای رفتن به این منو هم ، شرکت سازنده مادر بوردی که روی سیستماتن قرار دارد ، در همان ابتدا یک راهنما را نشان می دهد . که چه دکمه هایی چه کارهایی می کند که مانند تصویری که به شما نشان می دهیم ، کامپیوتر من هم در ابتدا نشان می دهد که برای رفتن به منوی BIOS باید کلید Delete را فشار داد.

وب سایت توسینسو

درون محیط BIOS به دنبال گزینه ای باشید که با استفاده از آن به توانید تنظیمات BIOS را ریستارت کنید که این گزینه معمولا تحت عنوان هایی مانند Reset to default ، Load factory defaults ، Clear BIOS settings ، Load setup defaults و مواردی مانند اینها است.که این گزینه بر اساس شرکت های سازنده مادر بورد ها متفاوت است که بر اساس تجربه شخصیمان این موارد را ذکر کردیم.

وب سایت توسینسو

با دیدن گزینه مربوطه که مانند آنها را در بالا گفتیم ، آن را انتخاب کنید و کلید Enter را بزنید تا تنظیمات BIOSتان به حالت اول خودش برگردد و هر بار هم که مشکلی برای BIOS کامپیورتان به وجود آمد هم باید همین کار را انجام دهید.

آموزش استفاده از جامپر مادربورد برای پاک کردن CMOS

بسیاری از مادربورد ها دارای Jumper هستند که با استفاده از آنها اگر نتوانستید وارد BIOS شوید می توانید CMOS را پاک کنید. مثلا در بعضی مواقع که BIOS سیستماتن دارای پسورد باشد و شما هم پسورد آن را بلد نباشید می توانید از این روش برای پاک کردن CMOS استفاده کنید. محل Jumper ها روی مادر بورد است که به راحتی می توان آن را پیدا کرد و تمام این مراحل روی اکثر کامپیوتر ها یکی است .

پس برای این کار باید ابتدا کامپیوتر را کاملا خاموش کنید تا برق از جایی که فکر نمی کنید ، دامنتان را نگیرد و بعد از آن کیستان را باز کنید و روی مادربورد به دنبال Jumper که معمولا با نام های CLEAR CMOS ، CLEAR ، CLR CMOS ، PASSWORD و CLR PWD است بگردید. که معمولا Jumperها را می توان نزدیک باتری CMOS که در ادامه آن را برایتان توضیح می دهیم ، پیدا کرد.

وب سایت توسینسو

بعد از پیدا کردن Jumper باید آن را روی حالت “clear” قرار دهید و آن را سر جایش بگذارید و کامپیوترتان را روشن کنید و بعد از اینکه کاملا روشن شد ، دوباره کامپیوتر را کاملا خاموش کنید و Jumper را به همان حالت قبلی یا حالت اصلی خودش بگذارید و این بار کامپیوترتان را روشن کنید و از این باب خیالتان راحت باشد که CMOS کامپیوترتان پاک شده است.

آموزش ری استارت کردن باتری CMOS ( باطری بایوس )

همانگونه که در قسمت قبلی مستحضر بودید ، به شما گفتیم که اکثر مادبوردها دارای Jumper هستند ، اما اگر کامپیوتری فاقد Jumper بود باید برای پاک کردن و راه اندازی مجدد CMOS ، باتری آن را درآورده و مجددا سر جایش بگذارید که این کار هم باعث می شود در اغلب موارد تنظیمات BIOS به هم نخورد و همان تنظیمات قبلی باقی بمانند.

  • نکته مهم : در بعضی از سیستم ها ، باتری ها قابلیت جدا شدن را ندارند و نباید با زور آنها را از جایشان دربیاوریم که بعدا کاسه چه کنم چه کنم دستمان بگیریم.از ما گفتن بوووود!!!!

برای این کار هم باید به دنبال یک باتری گرد مسطح نقره ای که روی مادربورد است بگردید و قبل از آن هم از خاموش بودن کامپیوتر و متصل نبودن به برق اطمینان کامل را حاصل نمایید و با احتیاط آن را از جایش درآورده و تقریبا 5 دقیقه صبر کنید تا باتریتان از نو راهاندازی شود و مجددا آن را بر سر جایش بگذارید.

وب سایت توسینسو
  • چگونه حافظه CMOS را پاک کنیم؟

    شما هم می توانید از طریق BIOS سیستم و هم از طریق تغییر جامپر مادربورد تنظیمات CMOS را ریست کنید و به حالت پیشفرض در بیاورید
  • آیا پاک کردن CMOS خطرناک است؟

    خیر ، اما بهتر است اینکار بصورت مرتب انجام نشود و فقط در صورت بروز مشکل اینکار انجام شود ، برای مثال خراب شدن تنظیمات CMOS و عدم امکان دستکاری یا خرابکاری را با پاک کردن این دیتا می توان درست کرد

نظرات